Aktualności

Alpine A523 - Na różowo i niebiesko

Tydzień odsłon nowych bolidów Formuły 1 trwa w najlepsze. Kolejnym zespołem, który pokazał swoją maszynę jest francuskie Alpine, ukształtowane w ciągu kilku ostatnich lat z Renault Sport, którego blisko 50-letnia historia dobiegła już końca. Na miejsce premiery samochodu o oznaczeniu A523 wybrano Londyn.

Wzorem poprzednika model A523 zaprezentowano od razu w dwóch różnych malowaniach: jednym z przewagą błękitu Alpine i drugim z przewagą różowego odcienia sponsora tytularnego zespołu, austriackiego BWT, specjalizującego się w systemach uzdatniania wody. Bolid w kolorach BWT mamy zobaczyć w pierwszych trzech z dwudziestu trzech wyścigów zaplanowanych na tegoroczny sezon (Bahrajn, Arabia Saudyjska oraz Australia). Dla Alpine, należącego do grupy Renaulta, w roli konstruktora będzie to dopiero trzeci sezon w mistrzostwach świata Formuły 1. Formację utworzono z fabrycznego zespołu Renaulta, a w ostatnich kilkunastu miesiącach Alpine przejęło w całości również placówki działającego od 1976 roku oddziału Renault Sport, który przeszedł już do historii. Ekipa Formuły 1 ma swoje centrale w Enstone w Wielkiej Brytanii oraz w Viry-Chatillon we Francji.

Zdjęcie Alpine A523

Tegoroczne bolidy są ewolucją zeszłorocznych, rewolucyjnych maszyn, które powstały prawie od zera w myśl gruntownie zmienionych przepisów. Najważniejsze zmiany w tym roku to: większe lusterka boczne, wzmocnione elementy chroniące kierowcą w razie "dachowania", podniesione krawędzie podłogi i dyfuzora oraz minimalna masa własna zmniejszona z 798 do 796 kilogramów. Do napędu dziesiąty rok z rzędy wykorzystywane są hybrydowe systemy: 1,6-litrowe, turbodoładowane silniki V6, 8-stopniowe skrzynie biegów, litowo-jonowe baterie oraz systemy odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania i cieplnej z układu wydechowego. Układy napędowe rozwijają w Formule 1 co najmniej 950 koni mechanicznych mocy. Alpine korzysta z wynalazków własnego pomysłu - silniki zespołu pochodzą od Renaulta, który trzeci rok z rzędu zaopatruje tylko swoją fabryczną ekipę (w sezonie 2020 jedynym klientem marki był McLaren).

Zdjęcie Alpine A523

Francuski zespół będzie miał w tym roku francuski skład główny, jego bolidy poprowadzą dwaj kierowcy z Francji: 26-letni Esteban Ocon oraz 27-letni Pierre Gasly, który po sześciu latach pożegnał się z rodziną Red Bulla. Ocon debiutował w mistrzostwach świata w połowie sezonu 2016 w zespole Manor. W swojej karierze wystartował w 111 wyścigach grand prix, wygrał w jednym z nich i trzy razy stawał na podium. Sezon 2022 zakończył na miejscu ósmym w klasyfikacji generalnej kierowców. Gasly zadebiutował w końcówce sezonu 2017 w barwach Toro Rosso. Od tamtej pory wziął udział w 108 wyścigach, wygrał w jednym z nich i trzy razy stawał na podium. Ubiegły rok, w którym jeździł dla AlphaTauri, ukończył na miejscu czternastym. Alpine zamknęło sezon 2022 na miejscu czwartym w klasyfikacji generalnej konstruktorów.

Źródło/zdjęcia: Alpine, alpine-cars.co.uk Alpine A523 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij