Aktualności
14.03.2023

Porsche 928 Nebula Zakrzywienie czasoprzestrzeni

Kilka dni temu w Teksasie wystartowała kolejna impreza pod tytułem South by Southwest, wielki festiwal celebrujący technologie, multimedia, film, muzykę, edukację i kultury wszelkiego rodzaju z całego świata. W jego ramach powstała strefa Porsche X, w której stanął wyjątkowy koncept - coupe 928 Nebula.

Festiwal South by Southwest, w skrócie SXSW, organizowany jest w Austin w Teksasie w USA od drugiej połowy lat osiemdziesiątych. Rok temu Porsche przywiozło tutaj kilka swoich konceptów, w tym samochody ujawnione w ramach projektu "Porsche Unseen", który zaowocował między innymi książką pod tym samym tytułem: Vision Spyder, Vision Turismo, 904 Living Legend oraz 911 Vision Safari. W tym roku na SXSW wylądował wyjątkowy koncept Nebula 928, reinterpretacja klasyka Porsche z końca lat siedemdziesiątych, który produkowany był aż do roku 1995. Nebula - z angielskiego "mgławica" - odpowiada na pytanie jak mógłby wyglądać model 928, gdyby dotrwał do dwudziestego pierwszego wieku.

Zdjęcie Porsche Nebula 928

Pod konceptem 928 Nebula podpisuje się Daniel Arsham, amerykański artysta działający w Nowym Jorku, wśród którego talentów znajduje się wszystko od budynków i dekoracji wnętrz po filmy animowane z Pokemonami. Arsham w przypadku współpracy z Porsche przeniósł model 928 w pierwszą dekadę XXI wieku. Coupe otrzymało m.in. zupełnie nowe zderzaki z dodatkowym oświetleniem, wielkie skrzydło (nowe elementy karoserii zaprojektowano wspólnie z Khyzylen Saleemem), nowe felgi, rzucające się w oczy malowanie w odcieniu fioletu oraz fioletową kabinę, w której znalazły się nowe fotele, biała kierownica z aluminium, dźwignia zmiany biegów i biało-fioletowe zegary. Za ten ostatni element odpowiada polskie CarBone, działające na terenie Łodzi. Tegoroczne SXSW, na którym można zobaczyć koncept, będzie trwało do 19 marca.

Zdjęcie Porsche Nebula 928

Oryginalne coupe serii 928 pojawiło się w ofercie Porsche w 1977 roku jako propozycja zupełnie nowego segmentu: przestronna i luksusowa kabina, silnik umieszczony z przodu, skrzynia biegów na tylnej osi i lekka konstrukcja z elementami nadwozia, jak drzwi, nadkola i przednia klapa, wykonanymi z aluminium. Kolejną nowością był wolnossący silnik V8 o pojemności prawie 4,5 litra, który dostarczał początkowo do 240 koni mechanicznych. Model 928 w stale modernizowanej formie produkowano aż do 1995 roku, po którym nie doczekał się następcy. Silnik w ostatnich, najmocniejszych wersjach GTS urósł prawie do 5,4 litra i generował do 350 koni mechanicznych. Produkcja wszystkich wersji zamknęła się w liczbie ponad 61 tysięcy egzemplarzy.

Skomentuj na forumUdostępnij