Aktualności
08.06.2023

Volvo EX30 Mała, wielka rzecz

Volvo przedstawiło w Mediolanie swojego kolejnego crossovera, pojazd małego formatu o napędzie wyłącznie elektrycznym. Nowy model nosi oznaczenie EX30 i debiutuje jako... najszybsze, seryjne auto w historii szwedzkiej marki, która działa nieprzerwanie od 1927 roku. Auto można już zamawiać na terenie Europy.

Zupełnie nowy EX30 to najmniejszy crossover w ofercie Volvo i drugi, seryjny model z serii EX o napędzie wyłącznie elektrycznym (pod koniec ubiegłego roku zadebiutowało duże EX90). Samochód ma 4,23 metra długości, ale dzięki 2,65-metrowemu rozstawowi osi i felgom w rozmiarze do 20 cali może wydawać się znacznie większy. Producent spodziewa się, że EX30 zostanie w najbliższych latach jego najlepiej sprzedającym się modelem. Do wyboru będzie kilka wersji napędowych, a także kilka opcji użytkowania auta, w tym dostęp do samochodu poprzez subskrypcję w systemie Care by Volvo. Cena bazowego EX30 ma startować z poziomu około 36 tysięcy euro, a najtańsza subskrypcja została wyceniona na 599 euro miesięcznie (Care by Volvo obejmuje m.in. ubezpieczenie, wymianę opon, przeglądy i obsługę techniczną).

Zdjęcie Volvo EX30

EX30 dostępny będzie z jednym lub dwoma silnikami elektrycznymi oraz bateriami LFP (oparte na fosforanie litowo-żelazowego) lub NMC (oparte o lit, nikiel, mangan i kobalt). Mniejsza bateria będzie miała 51 kWh pojemności, większa 69 kWh. Standardem będzie pokładowa ładowarka o mocy 11 kW (w opcji 22 kW). Stacje szybkiego ładowania w najlepszym przypadku mają pozwalać na doładowanie baterii z mocą do 153 kW na poziomie 10-80% w czasie około 26 minut. Wersja z jednym silnikiem i bateriami NMC, EX30 Single Motor Extended Range, ma wyróżniać się najlepszym zasięgiem, dochodzącym do 480 kilometrów. W przypadku jednego silnika elektrycznego auto będzie dysponować mocą około 272 koni mechanicznych. Dla bardziej wymagających przygotowano wersję z dwoma silnikami elektrycznymi, która dostępna będzie wyłącznie z największymi bateriami. Układ napędowy w przypadku EX30 Twin Motor Performance ma generować do 428 koni mechanicznych oraz 543 niutonometrów.

Zdjęcie Volvo EX30

EX30 z dwoma silnikami będzie najbszybszym, drogowym samochodem Volvo w historii marki. Sprint od zera do setki będzie zajmował w nim tylko 3,6 sekundy! Prędkość maksymalną w każdej wersji napędowej ograniczono do 180 kilometrów na godzinę. Na wyposażeniu auta znajdzie się m.in. najnowsza generacja systemów Park Pilot Assist, wyręczających kierowcę w takich czynnościach, jak parkowanie we wszystkich możliwych konfiguracjach. W przyszłym roku do oferty dołączą kolejne wersje: EX30 Cross Country z podniesionym zawieszeniem oraz nowymi felgami i ogumieniem przewidzianym do jazdy w terenie. Ceny EX30 w Polsce zaczynają się od 170 tysięcy za podstawową wersję napędową w wersji wyposażenia Core. Za najbogatszą wersję Ultra trzeba będzie zapłacić prawie 220 tysięcy złotych, a wybór napędu Twin Motor Performance oznacza dołożenie kolejnych 25 tysięcy złotych.

Skomentuj na forumUdostępnij