Aktualności
01.09.2023

Bizzarrini Giotto Właściwe miejsce

Do niszy producentów limitowanych, sportowych egzotyków z włoskimi korzeniami po dekdach uśpienia wraca kolejna słynna marka: Bizzarrini. Nową erę w jej historii otwiera super coupe Giotto, nazwane tak na cześć założyciela marki, który zmarł w maju tego roku w wieku dziewięćdziesięciu sześciu lat.

Giotto Bizzarrini przyszedł na świat szóstego czerwca 1926 roku i zasłynął w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych z prac dla takich marek, jak Ferarri (słynne 250 GTO), Lamborghini (silnik V12), Alfa Romeo, Iso oraz ATS. W pierwszej połowie lat sześćdziesiątych rozpoczął budowę sportowych samochodów pod własnym nazwiskiem, zapisując się na stałe w historii z coupe 5300 GT z silnikiem V8 od Chevroleta. Samochody marki Bizzarrini produkowano tylko przez kilka lat i już w 1969 roku firma ogłosiła bankructwo. Dzisiejsze Bizzarrini pod okiem nowych inwestorów wznowiło działalność w 2020 roku i w ubiegłym roku zaznaczyło swoją obecność budową kolejnych egzemplarzy 5300 GT. Na początku tego roku zapowiedziano pierwszy, zupełnie nowy model - super coupe Giotto. Dziś odsłonięto pierwszą, pokazową sztukę.

Zdjęcie Bizzarrini Giotto

Giotto stawia na najnowocześniejsze rozwiązania: platforma z włókien węglowych, węglowe panele karoserii, przedni splitter inspirowany Formułą 1, oświetlenie w technologii LED i szereg rozwiązań rodem ze sportów motorowych. Za wygląd samochodu odpowiada studio GFG Style czyli Giorgetto Giugiaro i jego syn, Fabrizio (sam Giorgetto pracował między innymi przy oryginalnym Bizzarrini 5300 GT). Wbrew panującym trendom i zachodzącym zmianom Bizzarrini nie jest zainteresowane elektrycznym układem napędowym. Model Giotto będzie napędzany umieszczonym centralnie, wolnossącym silnikiem V12 o pojemności dokładnie 6626 centymetrów sześciennych - to bezpośrednie nawiązanie do daty urodzenia Giotto Bizzarrini'ego. Dokładna specyfikacja auta i układu napędowego pozostają na razie tajemnicą.

Zdjęcie Bizzarrini Giotto

Za zupełnie nowy silnik dla Bizzarrini odpowiedzialny będzie brytyjski Cosworth, który w ostatnich latach stał się ekspertem od wolnossących V12 (6,5-litrowa jednostka dla Aston Martina o mocy przeszło tysiąca koni mechanicznych, 4-litrowa jednostka dla Gordon Murray Automotive o mocy przekraczającej 700 koni mechanicznych). Pierwsze, drogowe testy Giotto, klasyfikowanego jako Hyper GT, mają rozpocząć się pod koniec przyszłego roku. Bizzarrini planuje, że pierwsze egzemplarze zostaną oddane w ręce klientów dopiero na początku 2026 roku. W tym czasie do właścicieli trafią kolejne sztuki modelu 5300 GT Corsa Revival, w którym pracuje widlasta ósemka o mocy około 400 koni mechanicznych.

Skomentuj na forumUdostępnij