
Zeekr 001 FR - Zagrożenie dla otoczenia
Jednym z motywów przewodnich tegorocznej wystawy IAA Mobility w Monachium był najazd producentów z Chin, których nazwy mogą nam jeszcze niewiele mówić. Jednym z nich jest Zeekr, który należy do rodziny Geely, w której znajdziemy między innymi Volvo oraz elektryczną platformę mającą być punktem wyjścia dla polskiej Izery.
Marka Zeekr funkcjonuje oficjalnie od 2021 roku i w ramach grupy Geely pozycjonowana jest jako producent luksusowych samochodów o sportowym zacięciu i napędzie elektrycznym. Do tej pory wylansowano trzy modele drogowe: dużego liftbacka 001, crossovera X oraz minivana 009, który będzie bazą dla pierwszego miniwana w historii Volvo (zapowiedzianego kilka tygodni temu modelu EM90). Modele 001 i X weszły niedawno do sprzedaży na terenie Europy. Zeekr 001 oferuje jakieś 544 konie mechaniczne mocy, które przekładają się na przyspieszenie od zera do setki w 3,8 sekundy i prędkość maksymalną ograniczoną do 200 kilometrów na godzinę. Ale nie o takim sportowym zacięciu była mowa. Ponad dwa razy więcej mocy będzie oferował nowy Zeekr 001 FR!

001 FR z zewnątrz wyróżnia się przede wszystkim aerodynamicznym pakietem nadwoziowym z elementami z włókien węglowych, nowymi felgami o średnicy 22 cali oraz węglowo-ceramicznymi tarczami hamulcowymi od Brembo i zaciskami od AP Racing. Auto miało przejść również kurację odchudzającą, optymalizację systemu ładowania baterii i otrzymać nowy system łączności satelitarnej. Baterie o pojemności stu kilowatogodzin pracują w układzie pod napięciem 800 V i w najlepszym przypadku będą mogły być ładowane na poziomie 10-80% w zaledwie piętnaście minut. W układzie napędowym zwykłego 001 znajdziemy dwa silniki elektryczne, do 001 FR trafiły aż cztery. Taka konfiguracja pozwala nowej maszynie między innymi na... obracanie się w miejscu (silniki po jednej stronie samochodu mogą kręcić kołami w jedną stronę podczas gdy silniki po drugiej stronie kręcą kołami w stronę przeciwną).

Po dodaniu wszystkiego otrzymujemy maksymalną moc rzędu aż 1265 koni mechanicznych oraz maksymalny moment obrotowy na poziomie aż 1280 niutonometrów. Parametry takie mają być osiągane maksymalnie przez 10 sekund i tylko przy stanie naładowania baterii przekraczającym 50%. Osiągi: sprint od zera do setki w czasie 2,07 sekundy (bez bliżej nieokreślonych ułamków sekundy na złapanie przyczepności i ruszenie z miejsca), prędkość maksymalna ograniczona do 280 kilometrów na godzinę i przeciążenia w zakrętach dochodzące do 1,4 g. Samochód ma pojawić się u pierwszych właścicieli w Chinach już w październiku. Nie wiadomo czy i kiedy będzie dostępny na terenie Europy (na razie marka Zeekr jest obecna oficjalnie w Niemczech, Szwecji i Holandii).
Źródło/zdjęcia: Zeekr, zeekr.eu, zeekrlife.com Zeekr 001 FR na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum