Grand Prix Las Vegas - Nierówne rozdanie
Mistrzostwa świata Formuły 1 po ponad czterdziestu latach przerwy wróciły do Las Vegas, na którego ulicach przygotowano zupełnie nowy tor wyścigowy. Przedostanie, dwudzieste pierwsze grand prix zbliżającego się do końca sezonu 2023 było już trzecim wyścigiem na terenie Stanów Zjednoczonych w tym roku.
Formuła 1 gościła w Las Vegas na początku lat osiemdziesiątych, kiedy to na placu przed hotelem Caesars Palace nakreślono krętą nitkę 3,65-kilometrowego toru. W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy na pierwsze, tegoroczne Grand Prix Las Vegas przygotowano zupełnie nowy tor wyścigowy biegnący po ulicach Las Vegas, 6,2-kilometrowe Las Vegas Strip Circuit. Nowa trasa obejmuje część słynnego The Strip, odcinka słynącego z kasyn, hoteli, replik architektonicznych cudów z całego świata oraz otwartej w tym roku areny Sphere, która przyjęła kształt multimedialnej kuli o wysokości 112 metrów z dziesiątkami tysięcy wyświetlaczy na zewnątrz i w środku. Wyścigowy weekend otworzyła ceremonia otwarcia, łącząca krótkie występy amerykańskich gwiazd muzyki z prezentacją zespołów i kierowców.
Pierwszy wyjazd bolidów na Las Vegas Strip Circuit, w wielu przypadkach w specjalnych malowaniach, zakończył się już po kilku minutach. Pierwszą sesję treningową anulowano już po kilku okrążeniach po incydencie, w którym pod Ferrari prowadzonym przez Sainza obluzowała się jedna z pokryw studzienek. Kierowcy nie stało się nic poważnego, ale samochód został na tyle uszkodzony, że konieczna była wymiana podłogi, niemal całego układu napędowego, siedziska kierowcy i innych elementów. Oznaczało to dla Sainza karę cofnięcia o 10 miejsc na starcie (odwołanie złożone przez Ferrari zostało odrzucone). Drugą sesję treningową przełożono o kilka godzin, w trakcie których z trybun wyproszono kilkadziesiąt tysięcy kibiców, i przedłużono do 90 minut. Najszybszy był Leclerc w Ferrari przed Sainzem w drugim Ferrari i Alonso w Aston Martinie. W trzeciej i ostatniej sesji treningowej najlepszym okrążeniem popisał się Russell w Mercedesie-AMG, za którym uplasowali się Piastri w McLarenie i Sargeant w Williamsie.
W kwalifikacjach już po Q1 odpadli Tsunoda w AlphaTauri, Zhou w Alfie Romeo, Ocon w Alpine i niespodziewanie obaj kierowcy McLarena, którzy byli ostatnio stałymi bywalcami podium. Po kolejnej sesji tor musieli opuścić Ricciardo w AlphaTauri, Stroll w Aston Martinie, Hulkenberg w Haasie, Perez w Red Bullu oraz Hamilton w Mercedesie-AMG. Pole position pod osłoną nocy zdobył Charles Leclerc w Ferrari. Kolejne pozycje startowe wywalczyli: Verstappen w Red Bullu, Russell w Mercedesie-AMG, Gasly w Alpine, Albon i Sargeant w Williamsach (najlepsze kwalifikacje zespołu w tym roku!), Bottas w Alfie Romeo, Magnussen w Haasie, Alonso w Aston Martinie i Hamilton w Mercedesie-AMG. Sainz uzyskał drugi najlepszy czas, ale po nałożeniu kary cofnięcia o 10 pozycji czekał go start dopiero z miejsca dwunastego.
Niedziela, godzina siódma rano czasu polskiego (w Las Vegas sobota, godzina dwudziesta druga w nocy). Temperatura toru: tylko około 17 stopni Celsjusza. Większość kierowców zaczyna na oponach medium. Start wyścigu! Verstappen i Leclerc na pierwszym zakręcie nie mieszczą się na torze, Verstappen wychodzi na prowadzenie, że wypchnął rywala w Ferrari poza tor. Z tyłu na brudnym torze, na którym nie ścigała się żadna inna seria, w poślizg wpada kilka samochodów i dochodzi do kilku kontaktów, poszkodowania są między innymi Sainz i Alonso. Alonso jest dziewiętnasty, Sainz osiemnasty. Kilka pozycji zyskują oba McLareny. Okrążenie 2 z 50: wirtualny samochód bezpieczeństwa, tor trzeba posprzątać z odłamków. Na pit stop z miejsca dziesiątego zjeżdża Perez, który wymienia przednie skrzydło. U mechaników pojawiają się także Alonso i Bottas. Okrążenie 3: zielone flagi.
Okrążenie 3: żółte flagi, samochód bezpieczeństwa! Na barierkach rozbił się Norris, którego McLaren stracił przyczepność (kierowcy nie stało się nic poważnego). Kolejne pit stopy: Stroll i Sainz. Koniec okrążenia 6: tor opuszcza samochód bezpieczeństwa, który nie pozwolił nikomu na utrzymanie odpowiedniej temperatury i ciśnienia ogumienia. Do pierwszej dziesiątki awansuje Piastri, który wyprzedził Tsunodę. Okrążenie 8: pięć sekund kary dla Verstappena za wypchnięcie Leclerca poza granice toru, w tym momencie Verstappen prowadzi z przewagą ponad pięciu sekund. Piastri po wyprzedzeniu Hulkenberga awansuje na miejsce dziewiąte. Okrążenie 9: Magnussen traci miejsce siódme na rzecz Ocona. Okrążenie 10: Magnussena wyprzedza również Piastri, ale na tym samym kółku Magnussen odzyskuje pozycję z pomocą DRS. Do pierwszej dziesiątki po wyprzedzeniu Hulkenberga awansuje Hamilton, Piastri ponownie wyprzedza Magnussena. Okrążenie 11: pit stop Tsunody, który jako jedyny jechał na ogumieniu soft. Hamilton awansuje na miejsce dziewiąte. Z tyłu stawki o miejsce szesnaste walczą Sainz i Alonso, którzy mają już za sobą pierwsze postoje.
Jazda w tłoku nie sprzyja samochodom przygotowanym na niskie temperatury: Ferrari prowadzone przez Sainza rozgrzewa się do tego stopnia, że może nie wytrzymać do końca wyścigu. Okrążenie 14: Ocon wyprzedza Sargeanta i awansuje na miejsce szóste. Okrążenie 15: Sargeanta wyprzedzają również Piastri i Hamilton, do pierwszej dziesiątki awansuje Perez, Leclerc zbliżył się do Verstappena na niecałą sekundę. Okrążenie 16: Russell zjeżdża na pit stop i opuszcza miejsce trzecie. Okrążenie 16: Leclerc wyprzedza Verstappena i wraca na prowadzenie, Verstappen ucieka od razu na pit stop. Na pit stop zjeżdżają również Albon i Piastri. Hamilton traci pozycje: zgłasza, że może mieć przebitą oponę i ma problemy z hamowaniem! Jego maszyna najwyraźniej uległa uszkodzeniu po kontakcie z McLarenem, w którym oberwała podłoga i opona. Okrążenie 18: Perez wyprzedza Ocona i awansuje na miejsce drugie. Hamilton po pit stopie spada na ostatnie, dziewiętnaste miejsce. W czołówce jeszcze tylko Leclerc i Ocon nie zjeżdżali na pit stop.
Okrążenie 20: Verstappen po wyprzedzeniu Zhou awansuje na miejsce ósme. Okrążenie 21: pit stop Ocona, który spada na miejsce dziesiąte. Okrążenie 22: pit stop Leclerca, który wraca na tor na miejscu trzecim między Strolla i Sainza. Okrążenie 22: Alonso traci miejsce piąte na rzecz Russella, tuż za nimi jest Vestappen. Okrążenie 23: Verstappen awansuje na miejsce szóste, na siódme spada Alonso. Okrążenie 24: Russell i Verstappen wyprzedzają Sainza, który spada na miejsce szóste, do pierwszej dziesiątki wraca Piastri. Okrążenie 25: Verstappen wyprzedza Russella, ale na zakręcie dochodzi do kontaktu i uszkodzeń bolidów, Verstappen traci fragment przedniego skrzydła i podłogi, Russel pozbywa się pokrywy tylnej felgi. Na miejsce drugie po wyprzedzeniu Strolla awansuje Leclerc. Okrążenie 26 z 50: na tor wraca samochód bezpieczeństwa, na trasie jest za dużo odłamków, które trzeba posprzątać. Na "tani" pit stop zjeżdżają Perez, Stroll, Verstappen, Russell, Sainz, Alonso, Zhou, Hamilton i inni. Na prowadzenie wraca Leclerc.
Perez po swoim drugim pit stopie jest drugi, Verstappen piąty, Russell dziewiąty, Sainz dziesiąty, Hamilton siedemnasty. Okrążenie 28: zielone flagi, pięć sekund kary dla Russella za spowodowanie kolizji z Verstappenem. Pozycje zdobywają Piastri, który awansuje na podium i Alonso, który stara się wrócić do pierwszej dziesiątki. Okrążenie 32: Perez wyprzedza Lelcerca i wychodzi na prowadzenie. Okrążenie 33: na miejsce trzecie awansuje Verstappen, na czwarte spada Piastri. O miejsce piąte walczą między sobą kierowcy Alpine. Gasly wyprzedza Ocona, Ocon odzyskuje pozycję. Okrążenie 35: Leclerc odzyskuje prowadzenie! Na kolejnym kółku Pereza wyprzedza Verstappen. Okrążenie 37: Verstappen wraca na prowadzenie. Okrążenie 40: Russell po wyprzedzeniu Albona wskakuje na miejsce ósme. Kilka chwil później Albon traci kolejne trzy pozycje i spada poza pierwszą dziesiątkę. Na miejsce dziewiąte awansuje Sainz, na dziesiąte Alonso i na jedenaste Hamilton.
Okrążenie 42: na miejsce szóste awansuje Stroll, na siódme spada Gasly. Okrążenie 43: Leclerc po błędzie na hamowaniu traci miejsce drugie i kilka cennych sekund, na miejsce drugie awansuje Perez. Okrążenie 44: na pit stop zjeżdża Piastri, który spada z miejsca czwartego na dwunaste. Gasly traci miejsce siódme na rzecz Sainza. Okrążenie 45: Gasly traci kolejną pozycję, na miejsce ósme awansuje Alonso. Chwilę później kierowcę Alpine wyprzedza również Hamilton. Piastri wyprzedza Albona, do pierwszej dziesiątki traci ponad osiem sekund. Okrążenie 47 z 50: żółte flagi w trzecim sektorze, poza torem zatrzymał się Hulkenberg, dla którego był to koniec wyścigu. Okrążenie 48: żółte flagi, poza torem zatrzymał się Tsunoda, u którego zawiodła skrzynia biegów. Russell, nad którym cały czas ciąży kara doliczenia pięciu sekund, wyprzedza Strolla i awansuje na miejsce piąte. Okrążenie 49: na miejsce dziesiąte awansuje Piastri, poza strefę punktową spada Gasly. Ostatnie okrążenie: Russell wyprzedza Ocona, Leclerc z pomocą DRS wraca na miejsce drugie!
Grand Prix Las Vegas zakończyło się zwycięstwem Maxa Verstappena w Red Bullu. Była to rekordowa, osiemnasta wygrana kierowcy w tym rok i rekordowa, dwudziesta wygrana zespołu w tym roku. Kolejne miejsca zajęli: Leclerc w Ferrari, Perez w Red Bullu, Ocon w Alpine, Stroll w Aston Martinie, Sainz w Ferrari, Hamilton i Russell w Mercedesach-AMG, Alonso w Aston Martinie oraz Piastri w McLarenie z najszybszym okrążeniem wyścigu. Perez zapewnił sobie drugie miejsce w klasyfikacji generalnej kierowców. Na jeden wyścig przed końcem sezonu w klasyfikacji generalnej konstruktorów Ferrari zredukowało straty do Mercedesa-AMG z 20 do tylko 4 punktów, a Aston Martin zbliżył się do McLarena z 21 do 11 punktów. Sezon 2023 zakończy się w najbliższą niedzielę, 26 listopada, na GP Abu Dhabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Klasyfikacja generalna kierowców - top 5 | ||
---|---|---|
Max Verstappen (Red Bull) | 549 pkt. | |
Sergio Perez (Red Bull) | 273 pkt. | |
Lewis Hamilton (Mercedes-AMG) | 232 pkt. | |
Carlos Sainz (Ferrari) | 200 pkt. | |
Fernando Alonso (Aston Martin) | 200 pkt. |
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5 | ||
---|---|---|
Red Bull | 822 pkt. | |
Mercedes-AMG | 392 pkt. | |
Ferrari | 388 pkt. | |
McLaren | 284 pkt. | |
Aston Martin | 273 pkt. |