Aktualności
29.11.2023

Audi RS Q E-Tron Lepiej przygotowane

Audi zbroi się na przyszłoroczny Rajd Dakar, w którym po raz kolejny wystawi maszynę o napędzie elektrycznym. Model RS Q E-Tron, bo o nim właśnie mowa, otrzymał już ostatnie modernizacje przed styczniowym startem, które mają poprawić jego bezpieczeństwo, prowadzenie oraz łatwość obsługi i serwisowania.

Rajdowa terenówka RS Q E-Tron w najnowszej specyfikacji otrzymała przeprojektowane zawieszenie i ulepszone pianki w fotelach - wszystko to ma zredukować obciążenia całej platformy i załogi występujące podczas skoku i lądowania. Poprawiono również elementy mające za zadanie pochłanianie energii uderzenia. Kolejne nowości to mocowania kół i zwiększone prześwity, które uproszczą naprawy i czynności pokroju usuwania kamieni. Do samochodu wprowadzono nowe, mocniejsze felgi i nowe, wytrzymalsze ogumienie od BFGoodrich. Kabina została jeszcze bardziej uszczelniono i jeszcze lepiej izolowana akustycznie. Nowa jest przednia maska, która jeszcze lepiej odprowadza błoto i wodę. W celu ułatwienia prac serwisowych wprowadzono szereg połączeń śrubowych zamiast klejonych, ulepszone uchwyty narzędziowe i zoptymalizowano proces wlewania płynów eksploatacyjnych.

Zdjęcie Audi RS Q E-Tron

Samochód, pod którym podpisuje się oddział Audi Sport, wpisuje się w kategorię T1U i musi ważyć zgodnie z przepisami co najmniej 2100 kilogramów. Do napędu służą dwa silniki elektryczne, po jednym na każdej osi, które wywodzą się z mistrzostw świata Formuły E. Za plecami kierowcy i pilota upchnięto dodatkowy silnik spalinowy. Dwulitrowa jednostka o czterech cylindrach generuje jakieś 270 koni mechanicznych i służy wyłącznie do ładowania litowo-jonowych baterii i docelowo ma korzystać z paliw pochodzących ze źródeł odnawialnych. Początkowo przepisy ograniczały maksymalną moc układu napędowego do 263 kilowatów. W przyszłorocznym Rajdzie Dakar będzie to już 286 kilowatów - prawie 390 koni mechanicznych.

Zdjęcie Audi RS Q E-Tron

Audi pojawiło się po raz pierwszy ze swoim wynalazkiem w Rajdzie Dakar prawie trzy lata temu. W sezonie 2022 najwyżej sklasyfikowana załoga z trzech zajęła miejsce dziewiąte wśród samochodów. Na początku tego roku dla Audi zabrakło miejsca w pierwszej dziesiątce, a dwie załogi z trzech odpadły z rajdu po wypadkach. W obu startach udało się w sumie wygrać sześć etapów i kilkadziesiąt razy stanąć na podium w klasyfikacjach danego dnia rywalizacji. Przyszłoroczny Rajd Dakar odbędzie się w dniach od szóstego do dziewiętnastego stycznia. Elektryczne Audi poprowadzą załogi w składzie Ekström/Bergkvist, Peterhansel/Boulanger oraz Sainz/Cruz.

Skomentuj na forumUdostępnij