Voyah Free - Przemyślane ruchy
Do wejścia na polski rynek szykuje się kolejna marka rodem z Chin. Mowa o działającym dopiero od kilku lat przedsięwzięciu pod tytułem Voyah. Pierwszym modelem firmowanym przez nową markę, który próbuje zaznaczyć swoją obecność nad Wisłą, jest luksusowy SUV o nazwie Free w elektrycznej wersji napędowej.
Markę Voyah utworzono oficjalnie latem 2020 roku, a jej początek wyznaczyły premiery kilku konceptów. Należy ona do państwowego, działającego od 1969 roku koncernu Dongfeng Motor, który znajduje się obecnie w pierwszej trójce największych producentów samochodów w Chinach. Model Free, który został zaprezentowany kilka tygodni temu w Polsce, został wylansowany pod koniec 2020 roku, a w ubiegłym roku wszedł do sprzedaży na pierwszych rynkach europejskich. Na rodzimym rynku samochód oferowany jest jako hybryda z 1,5-litrowym, turbodoładowanym silnikiem spalinowym oraz jako elektryk, którego moc dochodzi do prawie 700 koni mechanicznych. Z myślą o Europie i innych rynkach przygotowano kolejne warianty elektryczne, które mają rywalizować w szeroko rozumianym segmencie premium, opanowanym przede wszystkim przez niemieckie samochody.
Free zbudowany jest na autorskiej platformie Electric Smart Secure Architecture. Samochód mierzy ponad 4,9 metra długości przy rozstawie osi, który sięga prawie 296 centymetrów. Jego masa własna przekracza 2,3 tony. Za wygląd maszyny odpowiada włoskie studio Italdesign, które należy do Volkswagena. Samochód wyposażono między innymi w adaptacyjne, pneumatyczne zawieszenie, przyciemniany, panoramiczny dach, fotele z masażem, cyfrową deskę rozdzielczą z trzema ekranami dla kierowcy i pasażera o przekątnej 12,3 cala każdy, nagłośnienie Dynaudio oraz liczne systemy wspomagania jazdy, jak na przykład noktowizor o zasięgu do 150 metrów. Europejską wersję elektryczną napędzają dwa silniki elektryczne. Ten z przodu rozwija do 310 koni mechanicznych, ten z tyłu do 410 koni mechanicznych. Systemowa moc układu napędowego ma dochodzić do 489 koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy: 720 niutonometrów.
Chińska maszyna z napędem obu osi ma rozpędzać się do setki w czasie tylko 4,4 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono do dwustu kilometrów na godzinę. Energia elektryczna magazynowana jest w litowo-jonowych bateriach o pojemności 106,7 kWh, które mają zapewniać zasięg do 500 kilometrów (według norm WLTP). Free współpracuje ze stacjami ładowania mocą do stu kilowatów, co oznacza, że ładowanie baterii w zakresie 20-80% zajmie w najlepszym przypadku około 45 minut. W tej chwili Voyah dopiero bada polski rynek: już teraz można umawiać się na jazdy próbne modelem Free, który mógłby trafić do oficjalnej sprzedaży w lutym przyszłego roku, o ile wszystko pójdzie zgodnie z planem. Spodziewana cena to około 360 tysięcy złotych. Następny w kolejce jest luksusowy minivan Dream o długości 5,3 metra i mocy 435 koni mechanicznych, który na rodzimym rynku znany jest jako Dreamer.
Źródło/zdjęcia: Voyah, voyah.pl Voyah Free na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum