Aktualności
12.01.2024

Toyota GR Yaris Jeszcze lepsza

GR Yaris po gorącym przyjęciu w salonach sprzedaży oraz szaleństwach uskutecznianych na torach wyścigowych i szlakach rajdowych wchodzi po czterech latach kariery na nowy poziom. Toyota zrobiła wszystko, aby zaktualizowany model był jeszcze mocniejszy, szybszy, wytrzymalszy i jeszcze bardziej angażujący w prowadzenie.

Pierwszy GR Yaris wszedł szturmem na salony, drogi i bezdroża dokładnie cztery lata temu. Miał rajdowe korzenie, przeszło 260-konny silnik, napęd obu osi, ważył niespełna 1,3 tony i rozpędzał się do setki w 5,5 sekundy. Limitowane pule aut przewidzianych na Polskę były wyprzedawane szybkiej, niż się pojawiały (w całej Europie sprzedano pona 18 tysięcy egzemplarzy). Wszystko wskazuje na to, że z nowym modelem będzie identycznie. Kolejna GR Yaris po gruntownych modernizacjach zadebiutowała na tegorocznej wystawie Tokyo Auto Salon i powstała po miesiącach intensywnych prac na torach wyścigowych i trasach rajdowych, w trakcie których za kierownicą prototypów zasiadał sam Akio Toyoda, prezes zarządu i dyrektor reprezentatywny Toyota Motor Corporation, który w ramach pracy i pasji startuje w rajdach i wyścigach pod pseudonimem Morizo.

Zdjęcie Toyota GR Yaris

Co uległo zmianie? Japończycy poprawili właściwie wszystko, co tylko było do poprawienia. Mamy tu między innymi dopracowane aerodynamicznie nadwozie z nowymi zderzakami i wlotami powietrza, wzmocnione osłony, wzmocnioną płytę podłogową, usztywnioną konstrukcję nośną, ulepszone systemy chłodzenia, zmodyfikowane pod kątem wytrzymałości i jeszcze szerszego zakresu pracy zawieszenie, nową deskę rozdzielczą, poprawioną pozycję kierowcy oraz podkręcony silnik, który może współpracować z nową skrzynią biegów. Sercem auta pozostaje trzycylindrowa jednostka, która dorobiła się nowego rozrządu, zaworów wydechowych, lekkich tłoki z odporniejszymi pierścieniami, czujnika ciśnienia w dolocie, i układu wtrysku paliwa pod większym ciśnieniem. Turbodoładowany motor o pojemności 1,6 litra generuje teraz 280 zamiast 261 koni mechanicznych i 380 zamiast 350 niutonometrów.

Zdjęcie Toyota GR Yaris

Napęd w GR Yaris przenoszony jest stale na wszystkie koła w układzie GR-Four z dyferencjałami Torsena o ograniczonym poślizgu na obu osiach. Do wyboru jest ręczna skrzynia o sześciu biegach lub zupełnie nowy, 8-stopniowy automat Gazoo Racing Direct, który podczas testów na torach wyścigowych górował czasami okrążeń nad manualem. Dla automatu przewidziano trzy tryby pracy: Sport, Normal i Eco. System GR-Four również ma trzy różne tryby pracy (Normal, Sport i Track), a kierowca na życzenie może na przykład wyłączyć kontrolę stabilności. GR Yaris mierzy niecałe cztery metry długości i waży 1280 kilogramów (1300 kilogramów z automatem). Auto ma być dostępne w Europie od lata 2024 roku w systemie rezerwacji online. Jego cena nie jest jeszcze znana.

Skomentuj na forumUdostępnij