Aston Martin Vantage GT4 - Aktywna rywalizacja
Aston Martin aktualizuje linię wyścigowych modeli bazujących na drogowym coupe Vantage, pod którymi podpisuje się oddział Aston Martin Racing. Kilka tygodni temu pojawiła się nowa maszyna klasy GT3, a teraz odsłonięto oficjalnie samochód przygotowany według przepisów klasy GT4. Pierwsze sztuki trafiły już do klientów.
Historia Vantage GT4 ma już kilkanaście lat, pierwsza generacja pojawiła się w 2009 roku. Model w poprzednim wydaniu wylansowano w sezonie 2018, a w styczniu w serii IMSA Michelin Pilot Challenge przy okazji 24-godzinnego wyścigu Daytona pojawił się testowo nowy Vantage GT4. Aston Martin odsłonił nową maszynę dopiero teraz, jakieś dwa tygodnie po premierze nowego, drogowego Vantage, w którym umieszczono podwójnie turbodoładowane V8 o mocy aż 665 koni mechanicznych. Vantage GT4, zgodnie z przepisami, pozostaje bliski modelowi drogowemu, z którym dzieli około 80 procent części strukturalnych i mechanicznych. Samochód budowany jest na klejonym, aluminiowym, samonośnym nadwoziu, do którego dopiero po instalacji zintegrowanej klatki bezpieczeństwa montowane są panele karoserii.
Do nowego Vantage GT4 trafiło między innymi zmodernizowane zawieszenie z nowymi, regulowanymi amortyzatorami KW, układ hamulcowy z częściami Alcon, nowe felgi o średnicy osiemnastu cali, nowy splitter i skrzydło, które mają generować większy docisk aerodynamiczny przy zmniejszonych oporach powietrza, wydajniejsze systemy chłodzenia, nowy wyświetlacz Bosch DDU11 oraz nowa elektronika w układzie napędowym, sterująca pracą silnika, turbosprężarek oraz skrzyni biegów, która zapewnić ma jeszcze lepszą przyczepność i kontrolę nad samochodem. Do napędu służy podwójnie turbodoładowane V8 o pojemności czterech litrów, które połączono z 8-stopniową skrzynią biegów ZF, sterowaną łopatkami przy kierownicy, którą... przeprogramowano na 6-stopniową (siódmy i ósmy bieg, które miały sens w wersji drogowej, są zablokowane). Napęd na tył przenosi węglowy wał napędowy.
Moc wyścigowego Astona może przekraczać 475 koni mechanicznych, a maksymalny moment obrotowy może sięgać nawet 640 niutonometrów, zależnie od regulacji danej serii wyścigowej. Masa własna na sucho: 1465 kilogramów. Samochód jest wyposażony między innymi w 120-litrowy zbiornik paliwa, pneumatyczne podnośniki, klimatyzację, elektryczne wspomaganie kierownicy, regulowaną kontrolę trakcji oraz regulowany ABS firmowany przez Bosch Motorsport. Produkcja nowego Vantage GT4 już ruszyła. Już teraz Aston Martin chwali się przeszło czterdziestoma zamówieniami z całego świata, które mają być zrealizowane w sezonie 2024.
Źródło/zdjęcia: Aston Martin Aston Martin Vantage GT4 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum