Cupra Born VZ - Mocniejsza wersja
Cupra, która kilka lat temu została wydzielona z szeregów Seata jako samodzielna marka, przygotowała nową propozycję dla amatorów elektryków ze sportowym zacięciem. Jest nią model Born w wydaniu VZ, który może pochwalić się mocą zwiększoną o co najmniej 40% i sprintem od zera do setki w niecałe sześć sekund.
Cupra jako osobna marka zadebiutowała na rynku w 2018 roku z crossoverem Formentor, a w ubiegłym roku osiągnęła rekord sprzedaży ponad 250 tysięcy pojazdów na terenie Europy. Model Cupra Born w seryjnej wersji zadebiutował jesienią 2021 roku jako pierwszy elektryk hiszpańskiej marki i pierwsze, elektryczne auto z katalońskiej fabryki. W ubiegłym roku sprzedano około 45,3 tysiące egzemplarzy. Pojazd o długości około 4,3 metra bazuje na volkswagenowskiej platformie MEB, która posłużyła między innymi do budowy Volkswagena ID.3 oraz Audi Q4 e-tron. Hiszpański elektryk początkowo oferowany był w tylnonapędowych wersjach o mocy od 150 koni mechanicznych w wersji bazowej do 231 koni mechanicznych w wersji z opcją e-Boost. W tym roku na rynek trafi usportowiony model Born VZ, z którego wyciśnięto jeszcze więcej.
Born VZ pozostaje tylnonapędowym kompaktem. Z auta wyciśnięto 240 kilowatów - 326 koni mechanicznych - oraz 545 niutonometrów. To aż o 95 koni i 235 niutonometrów więcej, niż w wersji e-Boost! Silnik elektryczny połączono z największą paczką baterii o pojemności 77 kilowatogodzin netto. Na jednym ładowaniu będzie można pokonać do około 570 kilometrów. Samo ładowanie na publicznych stacjach prądem stałym o mocy do 170 kW ma zajmować około trzydziestu minut w przypadku ładowania od poziomu około 10% do 80%. Born VZ ma rozpędzać się od zera do setki w czasie 5,7 sekundy. Ograniczenie prędkości maksymalnej podniesiono do okrągłych 200 kilometrów na godzinę (w wersji e-Boost wynosi 160 km/h). Z mocniejszym układem napędowym i poprawionymi osiągami idzie oczywiście szereg innych modyfikacji.
Usportowiony elektryk otrzymał usztytwnione zawieszenie, zmieniony układ kierowniczy, zmieniony układ hamulcowy, wliczając wyczucie nacisku na pedał, opcje nowych felg o średnicy 20 cali, system multimedialny z ekranem zwiększonym z 12 do 12,9 cala, opcjonalne nagłośnienie firmowane przez markę Sennheiser, kubełkowe fotele Cup Bucket oraz dwa specjalne kolory nadwozia do wyboru. Samochód otrzymał również skrzynię biegów z możliwością sekwencyjnej zmiany przełożeń za pomocą łopatek na kierownicy, które pozwalają również na wybór trybu pracy systemu odzyskiwania energii z hamowania. Cupra Born VZ wjedzie na europejskie rynki w trzecim kwartale tego roku. Cena nie jest jeszcze znana, poznamy ją latem.
Źródło/zdjęcia: Cupra Cupra Born VZ na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum