Aktualności

Lotus Evija X - Czołówka Nordschleife

Latem ubiegłego roku Lotus rozpoczął dostawy pierwszych egzemplarzy modelu Evija, elektrycznego super coupe o mocy przeszło dwóch tysięcy koni mechanicznych. W tym samym czasie na słynnym Nordschleife zaczęło pojawiać się eksperymentalne coupe Evija X. Cel? Ustanowienie nowego rekordu okrążenia w swojej klasie, oczywiście!

Lotus przedstawił Eviję, jeszcze jako koncept pod wewnętrznym oznaczeniem Type 130, latem 2019 roku z bardzo optymistycznymi planami na rozpoczęcie produkcji już w roku 2020. Był to pierwszy, całkowicie elektryczny model w historii brytyjskiej marki. Evija po latach opóźnienia weszła oficjalnie do limitowanej produkcji w ubiegłym roku. W planach jest zbudowanie tylko 130 egzemplarzy. W ostatnich miesiącach w placówce odpowiedzialnej za projekty specjalne pracowano nad eksperymentalnym modelem Evija X, który powstał tylko w jednym egzemplarzu. Tak samo, jak seryjne auto drogowe, zbudowano go na węglowym kadłubie i wyposażono w cztery silniki elektryczne, zapewniające napęd obu osi.

Zdjęcie Lotus Evija X

Evija X została odchudzona, rozbudowana o pakiet aerodynamiczny z ogromnym splitterem i skrzydłem z systemem DRS (docisk aerodynamiczny w porównaniu do wersji drogowej zwiększono przeszło trzykrotnie), otrzymała nowe zawieszenie z amortyzatorami Multimatic, hamulce z węglowymi tarczami, zmodyfikowany układ chłodzenia oraz nowe felgi i ogumienie Pirelli. Maksymalna moc układu napędowego: 1500 kilowatów, prawie 2040 koni mechanicznych! Lotus pojawił się z Eviją X na słynnym Nordschleife, torze wyścigowym o długości blisko 21 kilometrów z przeszło 150 zakrętami, latem ubiegłego roku. Główne próby ustanowienia nowego rekordu okrążenia przeprowadzono w połowie października, gdy warunki nie były idealne. Samochód poprowadził Dirk Müller, 48-letni kierowca z Niemiec, który ma w dorobku między innymi wygraną w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w klasie GTE Pro.

Zdjęcie Lotus Evija X

Jesienny występ na Nordschleife zakończył się wynikiem sześciu minut i 24,047 sekund, co oznacza najszybsze okrążenie wśród samochodów bazujących na modelach produkowanych seryjnie! Evija X na najdłuższej prostej rozpędziła się do prawie 350 kilometrów na godzinę, przy których docisk aerodynamiczny może dochodzić do 4,5 tony. Wyżej plasują się w tej chwili tylko elektryczny, wyścigowy Volkswagen ID.R (6:05,336 w 2019 roku), hybrydowe, wyścigowe Porsche 919 Hybrid Evo, bazujące na prototypie klasy LMP1 (5:19,546 w 2018 roku) oraz wyścigowe Porsche 956 (6:11,13 w czasie kwalifikacji długodystansowych mistrzostw świata w 1983 roku), od czasów którego tor był dziesiątki razy modernizowany i przebudowywany. Lotus nie ma wątpliwości, że przy lepszych warunkach i lepszym przygotowaniu samochód i kierowcę będzie stać na jeszcze więcej.

Źródło/zdjęcia: Lotus Cars Lotus Evija X na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij