Ginetta G51-LT-P3 Evo - Ponowna kalibracja
Grupa wyścigowych prototypów LMP3 przejdzie w przyszłym roku na nowe regulacje i nową platformę, która przyniesie mniejszą jednostkę napędową i pożegna dotychczasowe V8. W grupie producentów pozostaną te same cztery marki, które oferowały LMP3 w ostatnich latach. Jedną z nich jest brytyjska Ginetta ze zmodernizowanym modelem z rodziny G51.
Grupa LMP3 funkcjonuje już od dekady, w ciągu której pojawiły się w niej maszyny takich marek, jak Adess, Duqueine, Ginetta, Ligier, Norma i Riley. W roku 2020 wypracowano drugą generację, a swoje zmodernizowane auta zaproponowały marki Adess, Duqueine (po przejęciu Normy), Ginetta oraz Ligier. Od samego początku LMP3 wykorzystywane były wolnossące silniki V8 o pojemności pięciu, a później 5,6 litra z rodowodem Nissana, które rozwijały około 455 koni mechanicznych przy minimalnej masie własnej auta na poziomie 950 kilogramów. W tym roku pożegnano się już z widlastymi ósemkami i na przyszły rok przygotowywane są nowe samochody trzeciej generacji, w których największą zmianą jest właśnie jednostka napędowa.
Miejsce widlastych ósemek w sezonie 2025 zajmą oficjalnie jednostki V6 z turbodoładowaniem, przygotowywane na bazie silników typu V35A z repertuaru Toyoty, znanych z Lexusa LS 500. Ich dostrojeniem i dostarczeniem na potrzeby LMP3 zajmie się francuska Oreca. Nowe silniki będą legitymowały się pojemnością 3,5 litra, z której będzie wyciskane jakieś 470 koni mechanicznych - o kilkanaście koni więcej, niż poprzednio - oraz 550 niutonometrów. Całą moc na tylną oś przenosić będzie 6-stopniowa, sekwencyjna przekładnia od Xtrac w asyście kontroli trakcji. Nowe V6 mają być mniej paliwożerne i cichsze. Każda z maszyn LMP3 przejdzie jednocześnie modyfikację układów chłodzenia, poprawki aerodynamiczne karoserii i wymianę okablowania oraz elektroniki.
Ginetta zaproponuje wszystkim zainteresowanym startom w grupie LMP3 nową maszynę o oznaczeniu G51-LT-P3 Evo, która przeszła pierwsze testy na początku lata. W pierwszym rzucie firma z Yorkshire planuje wyprodukować siedem egzemplarzy, w tym trzy jako modernizację istniejących już egzemplarzy poprzedniego modelu G51-LT-P3. Nowe LMP3 pojawią się w przyszył roku w pierwszej kolejności w długodystansowych pucharach European Le Mans Series - Ginetta w sezonie 2015 była pierwszym LMP3 w ELMS - oraz Le Mans Cup, a później w Asian Le Mans Series (w których nie brakuje polskich zespołów i polskich kierowców). Z czasem auta opanują oczywiście również inne mistrzostwa, w których zadomowiły się w ostatnich latach. Obecne plany organizatorów zakładają, że trzecia generacja LMP3 homologowana będzie do końca sezonu 2029.
Źródło/zdjęcia: Ginetta, Oreca, dailysportscar.com Ginetta G51-LT-P3 Evo na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum