Toyota GR Supra - A90 Final Edition
Toyota szykuje się do kolejnego pożegnania z Suprą, a w międzyczasie po cichu potwierdza, że trwają prace nad zupełnie nowym coupe Celica. Zanim do tego dojdzie, małą aktualizację przechodzi trzylitrowa GT Supra, a na wiosnę przyszłego roku zapowiadany jest rynkowy debiut limitowanego wydania A90 Final Edition, które osiągnie aż 435 koni mechanicznych.
Supra od chwili debiutu pierwszej generacji pod koniec lat siedemdziesiątych pozostaje sportowym klasykiem: silnik z przodu, najlepiej 6-cylindrowy, napęd przenoszony na tył i nadwozie coupe. Auto produkowano nieustannie do roku 2002 w czterech generacjach, a w 2019 po kilkunastu latach przerwy przedstawiono piątą generację (symbolicznie oznaczaną jako A90), opracowaną na platformie BMW. Maszynę oferowano początkowo z 6-cylindrowym, 3-litrowym, turbodoładowanym silnikiem o mocy 340 koni mechanicznych i 8-stopniowym automatem. Później pojawiła się 4-cylindrowa, 2-litrowa jednostka o mocy 258 koni mechanicznych, a dwa i pół roku temu specjalnie dla GT Supry opracowano nową, ręczną skrzynię o sześciu biegach. W przyszłym roku kariera Supry piątej generacji wejdzie w ostatnią fazę.
GR Supra w sezonie 2025 otrzyma między innymi zmodyfikowane podwozie i mechanizm różnicowy, co poprawi prowadzenie i zredukuje podsterowność podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Coupe dostanie zaktualizowane zawieszenie, usztywnione w kluczowych miejscach i wyposażone w nowe, adaptacyjne amortyzatory. Modernizacji zostanie poddane także elektroniczne wspomaganie kierownicy. Na obu osiach znajdą się nowe, czarne felgi, a na przedniej osi instalowane będą powiększone tarcze hamulcowe od Brembo. Na klapie bagażnika będzie można zainstalować nowy, mały spoiler z włókien węglowych, a w kabinie pojawią się nowe opcje wykończenia Alcantarą i doboru kolorów nici oraz różnych detali. Trzylitrowy motor będzie dostarczał do 387 KM oraz 500 Nm i współpracował z automatem lub ręczną skrzynią biegów.
Nowością będzie pożegnalna GT Supra w limitowanym do 300 egzemplarzu wydaniu A90 Final Edition. Będzie to popisowy numer oddziału Toyota Gazoo Racing: aerodynamiczny body kit wzorowany na wyścigowej Suprze klasy GT4 z dużym, węglowym skrzydłem z tyłu, 19-calowe tarcze hamulcowe Brembo, nowe zawieszenie z elementami prosto z wyścigowej Supry klasy GT4 (na przykład regulowane amortyzatory i sprężyny KW), zmodyfikowany układ kierowniczy, wydajniejsze systemy chłodzenia, lekkie felgi z ogumieniem Michelin Pilot Sport Cup 2, węglowe fotele kubełkowe Recaco, wieloczęściowa rozpora w przestrzeni bagażowej, kabina wykończona Alcantarą, wydech z tytanowym tłumikiem Akrapovica oraz zmodyfikowany układ napędowy o mocy podniesionej o kilkadziesiąt koni mechanicznych.
Trzylitrowa jednostka napędowa ma generować w A90 Final Edition aż 435 koni mechanicznych przy sześciu tysiącach obrotów na minutę i 570 niutonometrów przy 4,5 tysiącach obrotów na minutę. To o 48 KM oraz 70 Nm więcej, niż w standardowej GT Suprze. Silnik będzie współpracował wyłącznie z ręczną skrzynią o pięciu biegach. Dwuosobowa maszyna ma ważyć 1528 kilogramów. Sprzedaż limitowanego modelu na terenie Europy ma rozpocząć się wiosną przyszłego roku. Produkcja drogowej Supry piątej generacji zakończy się na wydaniu A90 Final Edition, a Toyota Gazoo Racing skupi się na modernizacjach wersji wyścigowych, które nadal będą ścigać się na całym świecie (między innymi w kategoriach GT4 i GT 500, a od sezonu 2026 nawet w australijskiej serii V8 Supercars).
Źródło/zdjęcia: Toyota Gazoo Racing Toyota GR Supra A90 Final Edition na forumToyota GR Supra na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum