Grand Prix Abu Dhabi - Decydujące starcia
Kolejny, rekordowy sezon mistrzostw świata Formuły 1 dobiegł końca. W minioną niedzielę po sześciu sprintach i dwudziestu czterech grand prix w Abu Dhabi poznaliśmy nowych mistrzów świata wśród konstruktorów, którzy wyłonili się po długim okresie czterech lat dominacji Red Bulla, ośmiu lat dominacji Mercedesa-AMG i kolejnych dwóch lat dominacji Red Bulla.
Przed niedzielnym Grand Prix Abu Dhabi tegoroczny tytuł mistrzów świata był w zasięgu McLarena oraz Ferrari, które traciło 21 punktów. Triumf Ferrari był znacznie mniej prawdopodobny ale nie niemożliwy: to zdobycia zostały w sumie 44 punkty. Już przed wyścigiem było wiadomo, że wyprzedzenie McLarena będzie bardzo trudne: na Leclerca, który po drodze nabawił się zatrucia pokarmowego, za wymianę elementów układu napędowego czekało cofnięcie na starcie o dziesięć pozycji. W pierwszych treningach w piątek najszybszy był Leclerc przed Norrisem w McLarenie i Hamiltonem w Mercedesie-AMG, a później Norris przed Piastrim w drugim McLarenie i Hulkenbergiem w Haasie. Trzecia i ostatnia sesja treningowa również należała do McLarenów: pierwszy Piastri, za nim Norris, a trzeci Hamilton w swoim ostatnim weekendzie z Mercedesem-AMG przed przejściem do Ferrari.
Już na kilka dni przed wyścigiem w Abu Dhabi z zespołem Alpine pożegnał się Ocon, który w przyszłym roku będzie jeździł dla Haasa. Jego miejsce na stałe zajął już Doohan, dla którego był to debiut w Formule 1 (w sezonie 2023 zajął trzecie miejsce w Formule 2, dwa lata wcześniej drugie miejsce w Formule 3). W piątkowych treningach pojawiły się młode twarze: Browning w Williamsie, Leclerc w Ferrari (Arthur, młodszy brat Charlesa), Iwasa w RB, Hadjar w Red Bullu, Hirakawa w McLarenie oraz Drugovich w Aston Martinie, który był najszybszy w tym towarzystwie. W niedzielę oprócz tytułu mistrzowskiego pozostało również rozstrzygnięcie walki o miejsce szóste w tabeli konstruktorów, które zajmowało Alpine z pięcioma punktami przewagi nad Haasem i miejsce drugie w generalce kierowców, które zajmował Norris goniony przez Leclerca ze stratą ośmiu punktów.
Po pierwszej sesji kwalifikacji na coraz bardziej przyczepnym torze odpadli obaj kierowcy Williamsa, na których czekało cofnięcie o pięć pozycji, Zhou w Sauberze, Doohan w Alpine i niespodziewanie Hamilton w Mercedesie-AMG po kontakcie z potrąconym przez kogoś innego ze słupkiem. Po Q2 odpadli obaj kierowcy RB, Stroll w Aston Martinie, Magnussen w Haasie oraz oraz Leclerc, który na najlepszym okrążeniu przekroczył limity toru. W Q3 główne role grały ponownie limity toru i nie brakowało niespodzianek. Pole position z przewagą 0,209 sekundy zdobył Norris w McLarenie (ósme pole position w karierze i ósme w tym roku). Kolejne pozycje zajęli: Piastri w drugim McLarenie, Sainz w Ferrari, Hulkenberg w Haasie, Verstappen w Red Bullu, Gasly w Alpine, Russell w Mercedesie-AMG, Alonso w Aston Martinie, Bottas w Sauberze oraz Perez w Red Bullu, którego przyszłość była coraz bardziej niepewna.
Po zaaplikowaniu kar z miejsca dwudziestego startował Colapinto, z dziewiętnastego Leclerc, z osiemnastego Albon i z siódmego Hulkenberg, który został cofnięty o trzy miejsca za niestosowanie się do wytycznych dyrektora wyścigu. Doohan w swoim debiucie startował z miejsca siedemnastego. Hamilton swój ostatni wyścig w Mercedesie-AMG zaczynał dopiero z miejsca szesnastego. Ostatnie tegoroczne grand prix Formuły 1 wystartowało tuż po godzinie czternastej czasu polskiego. Startujący z pierwszego rzędu kierowcy McLarena mieli tylko jedno zadanie: współpraca, dowiezienie wyniku z kwalifikacji do mety i zdobycie pewnego tytułu mistrzowskiego konstruktorów. Wszyscy oprócz Hamiltona zaczynali grand prix na ogumieniu medium, zapowiadało się, że będzie to wyścig na jeden pit stop. Dla Magnussena, Bottasa i Zhou mógł być to ostatni wyścig w Formule 1 w karierze - żaden z nich nie miał zapewnionego miejsca w sezonie 2025.
Zielone światła! Norris utrzymał prowadzenie, a tuż za nim starli się Verstappen i Piastri! Piastri został obrócony i spadł na miejsce dwudzieste, Verstappen po piruecie spadł poza pierwszą dziesiątkę. Niedługo później w walce z Bottasem został obrócony Perez! Leclerc awansował na miejsce dwunaste. Okrążenie 2 z 58: żółte flagi, a po chwili wirtualny samochód bezpieczeństwa. To koniec wyścigu dla Pereza, którego maszyna po wypadku nie wróciła do żywych. Drugie miejsce zajmuje Sainz, trzeci jest Gasly. Leclerc po zdobyciu jedenastu pozycji jest już ósmy! Verstappen jedenasty, Hamilton dwunasty, ósmy jest Magnussen. Koniec okrążenia 3: zielone flagi. Colapinto po uderzeniu przez Piastriego ma przebitą oponę na tylnej osi, spada na miejsce dziewiętnaste. Do pierwszej dziesiątki wraca Verstappen. Okrążenie 5: Piastri na pit stopie, nowe ogumienie hard, nie ma potrzeby wymiany przedniego skrzydła.
Okrążenie 6: dziesięć sekund kary dla Verstappena za kolizję z Piastrim. Okrążenie 7: Leclerc wyprzedza Magnussena i awansuje na miejsce siódme, Verstappen po wyprzedzeniu Strolla jest dziewiąty. Okrążenie 9: Piasti dostaje karę 10 sekund za kolizję z Colapinto, Verstappen wyprzedza Magnussena i awansuje na miejsce ósme. Okrążenie 10: Leclerc po wyprzedzeniu Alonso jest szósty. Okrążenie 13: Leclerc po wyprzedzeniu Hulkenberga jest piąty, ale ma już na koncie trzy ostrzeżenia za przekraczanie granic toru, Verstappen po wyprzedzeniu Alonso jest szósty. Pierwsze pit stopy: Zhou, Albon, Magnussen. Okrążenie 15 z 58: na pit stopie Gasly, który z powodzeniem bronił się przed Russellem. Okrążenie 16: pięć sekund kary dla Zhou za false start. Okrążenie 21: pit stop Leclerca, który był już tylko jedną sekundę za Russelem. Po powrocie na tor Leclerc jest ósmy, Gasly przed nim ma niecałe dwie sekundy przewagi.
Okrążenie 23: Gasly awansuje na miejsce szóste po wyprzedzeniu Lawsona, który jeszcze się nie zatrzymywał. Chwilę później awansuje również Leclerc. Okrążenie 24: Gasly traci miejsce szóste na rzecz Leclerca. Sainz jest 3,5 sekundy za Norrisem. Lawson po pit stopie musi ponownie zjechać do mechaników, miał niedokręcone koła. Okrążenie 26: 2,2-sekundowy pit stop Sainza. Okrążenie 27: 2-sekundowy pit stop Norrisa i 2,4-sekundowy pit stop Russella, przed którym jest między innymi Gasly i Leclerc. Gasly po chwili traci miejsce szóste na rzecz Russella. Okrążenie 28: z wyścigu wycofuje się Colapinto. Sainz w swoim ostatnim wyścigu za kierownicą Ferrari jest niecałe 2,5 sekundy za liderem. Trzeci jest Hamilton, który czeka jeszcze na swój pit stop. Piastri utknął na miejscu dziesiątym za Alonso. Okrążenie 30 z 58: późny pit stop Verstappena, odstanie dziesięciu sekund kary i powrót na tor na miejscu jedenastym.
Okrążenie 31: żółte flagi, Bottas po zblokowaniu kół podczas hamowania i bolesnym zderzeniu z Magnussenem stracił fragment przedniego skrzydła, oponę na przedniej osi i nie wiadomo co jeszcze. Dla Bottasa to koniec wyścigu. Verstappen po wyprzedzeniu Strolla wraca do pierwszej dziesiątki. Okrążenie 33: Piastri na pit stopie, na którym odbywa zaległą karę, spadek na miejsce piętnaste. Okrążenie 35: pit stop Hamiltona, który spada na miejsce siódme tuż przed Alonso i Verstappena. Verstappen wyprzedza Alonso i awansuje na miejsce ósme. Wygląda na to, że Norris zaczyna oddalać się od Sainza: ma prawie 3,5 sekundy przewagi, która od teraz regularnie rośnie. Okrążenie 43: Gasly spada na miejsce szóste, Hamilton awansuje na piąte i ma niecałe dziewiętnaście sekund do podium. Okrążenie 48: Piastri walczy z Tsunodą o miejsce jedenaste, obaj są cały czas poza strefą punktową.
Okrążenie 50: przewaga Norrisa nad Sainzem przekracza pięć i zbliża się do sześciu sekund. Taki układ daje mistrzostwo świata McLarenowi. Drugie miejsce Norrisa, wygrana Sainza i podium Leclerca dałoby mistrzostwo Ferrari różnicą jednego punktu. Magnussen na miejscu szesnastym na ogumieniu soft ma na koncie najszybsze okrążenie wyścigu, którego nie poprawia już nikt inny. Sainz po najechaniu na coś traci kolejne cenne ułamki sekundy i komunikuje, że coś utknęło w jego kokpicie. Okrążenie 54: Piastri wyprzedza Albona i przebija się do pierwszej dziesiątki. Okrążenie 55: Norris ma już 7,5 sekundy przewagi nad Sainzem, Leclerc traci do lidera prawie trzydzieści sekund. Hamilton na oponach medium zbliżył się do Russella na niecałe trzy sekundy. Okrążenie 58, ostatnie: żółte flagi w sektorze drugim, poza torem w dymiącym się bolidzie RB zatrzymał się Lawson, Hamilton jest niecałą sekundę za Russellem. Na ostatnich zakrętach Hamilton wyprzedza Russella i awansuje na miejsce czwarte.
Tegoroczne Grand Prix Abu Dhabi zakończyło się zwycięstwem Lando Norrisa w McLarenie (czwarta wygrana w karierze i czwarta w tym roku). Kolejne miejsca zajęli: Sainz i Leclerc w Ferrari, Hamilton i Russell w Mercedesach-AMG, Verstappen w Red Bullu, Gasly w Alpine, Hulkenberg w Haasie, Alonso w Aston Martinie i Piastri w McLarenie. McLaren po raz pierwszy od 1998 roku sięgnął po tytuł mistrzów świata wśród konstruktorów! Kierowcy brytyjskiej marki z nowozelandzkim rodowodem wygrali w sześciu grand prix z dwudziestu czterech i dwóch sprintach z sześciu, tylko w sześciu grand prix nie było ich na podium, nie dojechali do mety tylko raz (z powodu kolizji). W przyszłym roku Formuła 1 będzie świętować swoje 75-lecie, z której okazji wszystkie nowe bolidy mają być zaprezentowane podczas uroczystości 18 lutego w Londynie. W mistrzostwach świata pojawi się czterech nowych kierowców po raz pierwszy w podstawowych składach: 18-letni Antonelli w Mercedesie-AMG, 21-letni Doohan w Alpine, 19-letni Bearman w Haasie i 20-letni Bortoleto w Sauberze.
Klasyfikacja generalna kierowców - top 10 | ||
---|---|---|
Max Verstappen (Red Bull) | 437 pkt. | |
Lando Norris (McLaren) | 374 pkt. | |
Charles Leclerc (Ferrari) | 356 pkt. | |
Oscar Piastri (McLaren) | 292 pkt. | |
Carlos Sainz (Ferrari) | 290 pkt. | |
George Russell (Mercedes-AMG) | 245 pkt. | |
Lewis Hamilton (Mercedes-AMG) | 223 pkt. | |
Sergio Perez (Red Bull) | 152 pkt. | |
Fernando Alonso (Aston Martin) | 70 pkt. | |
Pierre Gasly (Alpine) | 42 pkt. |
Klasyfikacja generalna zespołów | ||
---|---|---|
McLaren | 666 pkt. | |
Ferrari | 652 pkt. | |
Red Bull | 589 pkt. | |
Mercedes-AMG | 468 pkt. | |
Aston Martin | 94 pkt. | |
Alpine | 65 pkt. | |
Haas | 58 pkt. | |
RB | 46 pkt. | |
Williams | 17 pkt. | |
Sauber | 4 pkt. |