Aktualności

Toyota GR Yaris M - Silnik centralnie

Produkcję najpopularniejszej, drogowej Toyoty z silnikiem umieszczonym centralnie, modelu MR2, zakończono prawie osiemnaście lat temu. Nadzieje na powrót do tego typu rozwiązań są w ostatnim czasie coraz większe: półtora roku temu rozpalał je koncept małego coupe FT-Se, a teraz jeszcze mocniejsze sygnały daje prototyp malucha GR Yaris M.

Toyota produkowała swoją MR2 przez prawie ćwierć wieku: pierwsza generacja pojawiła się w 1984 roku, a produkcję trzeciej zakończono latem 2007 roku. W ostatnim wcieleniu małe coupe o masie niespełna jednej tony było zasilane umieszczonym centralnie silnikiem o pojemności 1,8 litra, który generował 140 KM. Dziś w rolę małej, sportowej Toyoty wciela się przebojowy GR Yaris z napędem obu osi i turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1,6 litra i mocy aż 280 koni mechanicznych (lub mniej, zależnie od rynku). Na tegoroczną wystawę Tokyo Auto Salon przygotowano GR Yaris w zupełnie innym wydaniu: jako zamaskowany prototyp o oznaczeniu M z... silnikiem spalinowym umieszczonym centralnie!

Zdjęcie GR Yaris M

Pod prototypem GR Yaris M podpisuje się oddział Toyota Gazoo Racing, który odpowiada przede wszystkim za samochody wyścigowe i rajdowe marki, przygotowywane w Japonii oraz w Niemczech. Prototyp M to śmiała próba zbadania potencjału GR Yaris na nowym polu i... wyraźna zapowiedź rozpoczęcia prac nad przyszłym modelem drogowym z centralną jednostką napędową, spadkobiercą MR2, który mógłby zmaterializować się jako Celica nowej generacji. Maszynę wyposażono w zupełnie nowy, 4-cylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności dwóch litrów, którego dokładna specyfikacja pozostaje na razie tajemnicą - silnik o oznaczeniu G20E jest w tej chwili na etapie rozwojowym.

Zdjęcie GR Yaris M

Model GR Yaris M nie powstał tylko na pokaz. Prototyp wystartuje w tym roku w wyścigach japońskiego pucharu Super Taikyu Series w ramach nowo utworzonego zespołu Toyota Gazoo Rookie Racing (rywalizacja zaczyna się na początku marca na torze Motegi i obejmuje między innymi 24-godzinny wyścig na pętli Fuji Speedway na przełomie maja i czerwca). Na Tokyo Auto Salon przygotowano również kilka innych samochodów: GR Yaris na 24-godzinny wyścig na Nürburgring Nordschleife, historyczne ścigacze z Nordschleife z lat 2007-2019 (w tym niezapomniany Lexus LFA), drogową GR Yaris z fabrycznym pakietem aerodynamicznym i opcjonalnym wyposażeniem, zabytkowe maluchy z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych, reprezentację Land Cruisera oraz kilka rajdówek.

Źródło/zdjęcia: Toyota, tokyoautosalon.jp Toyota GR Yaris M na forumToyota GR Yaris N24 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij