Aktualności

Toyota GR Yaris - DAT Nürburgring

Toyota zaatakowała w tym tygodniu segment elektrycznych crossoverów: zmodernizowana bZ4X, nowy Urban Cruiser, nowa C-HR+, koncept malucha FT-Me z panelami słonecznymi plus zapowiedź kolejnych aut. I przypomniała o swojej gamie aut sportowych, wyścigowych oraz prototypach. W tym gronie znalazł się model GR Yaris w wyczynowym wydaniu DAT Nürburgring.

GR Yaris to przebój ostatnich lat, którego nikomu przedstawiać nie trzeba. Szalony maluch z napędem obu osi i mocą od 261 koni mechanicznych w górę sprzedaje się na pniu, na początku ubiegłego roku doczekał się gruntownie zmodernizowanej drugiej serii (280 koni mechanicznych w Europie, 304 w Japonii), a na początku tego roku pokazano prototyp z... dwulitrowym silnikiem umieszczonym centralnie! Nowy, wyścigowy GR Yaris DAT Nürburgring wraca do konfiguracji bazującej na aucie produkowanym seryjnie i ucieleśnia kolejne pomysły oddziału Toyota Gazoo Racing (dawnego Toyota Motorsport). I wraca do korzeni utworzonego w 2007 roku prawie fabrycznego zespołu wyścigowego Gazoo Racing, który zadebiutował wtedy w 24-godzinnym wyścigu na Nürburgringu i w którym jeździł między innymi ówczesny wiceprezydent Toyoty.

Toyota GR Yaris Zdjęcie DAT Nürburgring

Mały ścigacz pod tytułem GR Yaris DAT Nürburgring to samochód przygotowany z myślą o pracach nad nową, automatyczną skrzynią biegów. Auto wyposażono w przekładnię Direct Automatic Transmission (DAT) prosto od Gazoo Racing, której celem jest znaczące skrócenie czasu zmiany przełożeń, zwłaszcza gdy chodzi o redukcję biegów i zdjęcie części obowiązków z kierowcy. Samochód ma zostać wystawiony nie tylko do 24-godzinnego wyścigu na Nürburgringu (tegoroczna edycja zaplanowana jest na weekend 21-22 czerwca), ale również do innych wyścigów w ramach pucharu Nürburgring Langstrecken Serie na Nordschlefie, a także japońskich mistrzostw Super Taikyu, które miejscowi producenci od lat wykorzystują jako pole do testów różnego rodzaju prototypów (Toyota pokazuje się tam z autami z silnikami spalinowymi na wodór).

Toyota GR Yaris Zdjęcie DAT Nürburgring

Drogowy model GR Yaris napędzany jest 3-cylindrowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 litra, którego moc przenoszona jest na wszystkie cztery koła. Na rynku japońskim auto dostępne jest również z wolnossącą jednostką o pojemności 1,5 litra. Napęd przenoszony jest za pomocą, zależnie od wyboru klienta, 6-stopniowej ręcznej skrzyni biegów lub 8-stopniowego automatu DAT z łopatkami przy kierownicy (japońska wersja wolnossąca oferowana jest z przekładnią bezstopniową). Przekładnię DAT znajdziemy również w GR Corolli, której głównym rynkiem zbytu jest USA. Model ten zasilany jest również 3-cylindrową jednostką z turbodoładowaniem, której moc sięga co najmniej 300 koni mechanicznych, zależnie od rynku sprzedaży i obowiązujących norm emisji spalin.

Źródło/zdjęcia: Toyota Toyota GR Yaris DAT Nürburgring na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij