Toyota GR Corolla - Bezpośredni automat
Sportowe Toyoty pod szyldem Gazoo Racing okazały się strzałem w dziesiątkę. Mamy tu do wyboru, zależnie od rynku sprzedaży, coupe GR 86 opracowane wspólnie z Subaru, GR Suprę przygotowaną razem z BMW, szalonego malucha GR Yaris oraz rodzinnego hatchbacka GR Corolla. W tym ostatnim modelu pojawił się właśnie automat.
GR Corolla zadebiutowała pod koniec marca 2022 roku jako hot hatch powiększający ofertę oddziału Gazoo Racing, który kojarzony jest przede wszystkim z samochodami wyścigowymi i rajdowymi. Samochód w ramach znaczących modyfikacji otrzymał między innymi poszerzoną karoserię z dodatkowymi elementami aerodynamicznymi, nowe zawieszenie z obniżonym prześwitem i zwiększonym rozstawem kół, 18-calowe felgi z ogumieniem Yokohama, trzycylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra i mocy około 300 koni mechanicznych oraz układ przeniesienia napędu na wszystkie cztery koła GT-Four z ręczną skrzynią biegów. Brzmi zachęcająco? Niestety na rynkach europejskich GR Corolla nie jest przez Toyotę oferowana. Auto powstało przede wszystkim z myślą o Ameryce Północnej.
GR Corolla w modelu rocznikowym 2025 przyniesie kilka istotnych nowości. Po miesiącach testów z udziałem kierowców rajdowych i wyścigowych w terenie i na torach, wliczając Fuji International Speedway, udało się opracować między innymi poprawione zawieszenie oraz wzmocniony silnik. Maksymalny moment obrotowy podskoczy z 370 do okrągłych 400 niutonometrów. Maksymalna moc bez zmian: jakieś 304 konie mechaniczne przy 6,5 tysiącach obrotów na minutę. Auto otrzymało nowy przedni zderzak, który zachowuje swoje właściwości aerodynamiczne przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności układów chłodzenia. Kolejna zmiana to mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu Torsen instalowane w standardzie na obu osiach w każdym egzemplarzu.
Największą nowością jest automatyczna skrzynia biegów Direct Automatic Transmission od Gazoo Racing o ośmiu biegach. Oprogramowanie nowej przekładni, w odróżnieniu od automatów monitorujących wartości prędkości i przeciążeń w modelach GR Supra oraz GR 86, będzie opierała się na tym, co kierowca robi z pedałami gazu i hamulca. Do wyboru będą cztery tryby jazdy - Sport, Normal, ECO i Custom - oraz przeprogramowana z myślą o DAT kontrola szybkiego startu. W systemie GR-Four będzie można wybrać jeden z trzech trybów pracy: Normal (rozdział momentu obrotowego przód/tył w proporcji 60:40), Gravel (50:50), Track AWD (od 60:40 do 30:70, zależnie od położenia samochodu i tego, co robi kierowca). Zmodernizowana GR Corolla ma być gotowa na amerykańskich klientów pod koniec tego roku.
Źródło/zdjęcia: Toyota Toyota GR Corolla na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum