
Koenigsegg Jesko Absolut - Bicie rekordów
Koenigsegg z modelem Jesko nie przestaje bić kolejnych rekordów. Ale na razie jeszcze nie prędkości maksymalnej, w której temacie symulacje sugerują niezaprzeczalny potencjał na przekroczenie 500 kilometrów na godzinę. Szwedzka maszyna operuje na razie w niższych zakresach prędkości i szokuje przede wszystkim wynikami różnych prób przyspieszeń.
Jesko, jeszcze jako prototyp, został przedstawiony w marcu 2019 roku, a dokładnie rok później swoją premierę miał zmieniony aerodynamicznie Jesko Absolut (oryginalny wariant nazwano jednocześnie Attack), który teoretycznie mógłby przekroczyć prędkość 500 kilometrów na godzinę (a nawet 530 km/h). Pierwsze egzemplarze z puli limitowanej do 125 sztuk dostarczono klientom w drugiej połowie 2023 roku. Szwedzką bestię zasila podwójnie turbodoładowane V8 o pojemności pięciu litrów, które kręci się do 8,5 tysiąca obrotów na minutę. Jednostka dostarcza prawie 1300 koni mechanicznych, a po zalaniu paliwem E85 może przekroczyć 1600 koni mechanicznych! Maksymalny moment obrotowy dochodzi do 1500 niutonometrów, które wyłącznie na tylną oś przenosi innowacyjna, 9-stopniowa przekładnia Light Speed Transmission. Samochód waży na sucho tylko około 1290 kilogramów.

Jesko Attack z wielkim skrzydłem z tyłu i innymi pomocami aerodynamicznymi ma generować przy 250 km/h jakieś 700 kilogramów docisku, a przy większych prędkościach aż 1400 kilogramów. Opływowy Jesko Absolute to zupełnie inna historia: docisk aerodynamiczny przy 250 km/h dochodzi tu tylko do 40 kilogramów, a jego maksymalna wartość sięga 140 kilogramów. Na koncie Jesko wylądowało już kilka rekordów: okrążenie 7,3-kilometrowego toru Gotland Ring w Szwecji (dwie minuty i 56,97 sekundy), okrążenie 3,6-kilometrowego toru Laguna Seca w USA (jedna minuta i 24,86 sekundy), okrążenie 2,8-kilometrowego toru Top Gear w Wielkiej Brytanii (jedna minuta i 10,9 sekundy), próba 0-400-0 km/h w 27,83 sekundy, od zera do 400 km/h w 18,82 sekundy, od zera do 250 mil na godzinę w 19,2 sekundy oraz 0-250-0 mph w 28,27 sekundy! Na torach królował Attack, w sprintach Absolut.

Najnowszy rekord Jesko padł w pewnym sensie mimochodem przy okazji testów na fabrycznym torze, dawnym pasie startowym. Model Absolut pokonał ćwierć mili w rekordowym czasie wśród spalinowych aut produkcyjnych 8,88 sekundy i już po 13,27 sekundy miał za sobą pół mili, co zostawia go tylko 0,45 sekundy w tyle za elektrycznym coupe Nevera od chorwackiego Rimaca. Jedna ósma mili: 6,1 sekundy. Na dystansie pół mili - 805 metrów - rozpędzono się do prędkości 359,83 kilometrów na godzinę, to rekord wśród samochodów produkowanych seryjnie. W tym samym przejeździe zarejestrowano sprint od zera do prędkości 100 km/h w 2,79 sekundy, od 100 do 200 km/h w 2,74 sekundy, od zera do 200 km/h w 5,53 sekundy, od 100 do 300 km/h w 6,7 sekundy oraz od 200 do 300 km/h w 3,96 sekundy.
Źródło/zdjęcia: Koenigsegg Koenigsegg Jesko Absolut na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum