
McLaren 750S Le Mans - Rocznica sukcesu
Osiemnastego czerwca minie dokładnie trzydzieści lat od pierwszej i jak na razie jedynej wygranej McLarena w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Specjalnie z tej okazji do kolekcjonerów na całym świecie trafi limitowana seria super sportowego coupe 750S z dedykowanym pakietem aerodynamicznym i wieloma innymi modyfikacjami.
McLaren zadebiutował w 24-godzinnym Le Mans w 1995 roku i od razu zwyciężył! Na starcie pojawiło się aż osiem modeli F1 GTR z silnikami V12 od BMW, które w grupie LMGT1 rywalizowały między innymi z Ferrari, Nissanem, Toyotą, Jaguarem oraz Porsche. Czarny egzemplarz zespołu Kokusai Kaihatsu Racing, dzisiejszego Lanzante, z numerem startowym 59 dojechał do mety po 298 okrążeniach jako zwycięzca. Samochód prowadzili Dalmas, Sekiya oraz Lehto. Kolejne trzy McLareny zajęły pozycje trzecią, czwartą i piątą. F1 GTR startował w Le Mans do roku 1998 włącznie, ale kolejnej wygranej już nie było (w 1997 roku zajęto miejsca drugie i trzecie). Dziś o historycznym zwycięstwie przypomina limitowany do pięćdziesięciu egzemplarzy drogowy model 750S Le Mans, a w tegorocznym Le Mans o wygraną w grupie LMGT3 walczyć będą dwie sztuki 750S GT3 Evo. W sezonie 2027 McLaren zamierza dołączyć do topowej klasy Hypercar z prototypem typu Le Mans Daytona h.

Wariant 750S Le Mans będzie dostępny w kolorze wzorowanym na zwycięskim F1 GTR. To ciemnoszary odcień Le Mans Grey. Opcją będzie pomarańczowy odcień McLaren Orange, podobnie z wykończeniem wnętrza. Wydanie specjalne 750S będzie wyróżniać się pakietem aerodynamicznym High Downforce Kit z oddziału MSO, który sprawdzi się przede wszystkim na torach wyścigowych. Inne punkty programu to: wlot powietrza do komory silnika nad dachem, 5-ramienne felgi Le Mans, zaciski hamulcowe w złotym kolorze, węglowe elementy karoserii (w tym długa lista opcjonalnych części, które mogą być wykończone w nagim karbonie), tytanowe wykończenie wydechu oraz logotypy "LM Le Mans". W środku: unikatowe połączenia skóry i Alcantary, dodatkowe oznaczenia, dedykowana tabliczka znamionowa oraz opcjonalna tabliczka z listą wyścigowych sukcesów McLarena.

Pod względem technicznym 750S Le Mans ma nie odbiegać od zwykłego 750S, kóry zadebiutował wiosną 2023 roku jako następca 720S. To super sportowe coupe zbudowane na węglowym kadłubie Monocage II z adaptacyjnym zawieszeniem w systemie Proactive Chassis Control III oraz umieszczonym centralnie silnikiem V8 o pojemności czterech litrów z dwiema turbosprężarkami. Jednostka współpracuje z 7-stopniową skrzynią biegów, która wysyła na tylne koła z gumami Pirelli P Zero Trofeo R aż 750 koni mechanicznych oraz okrągłe 800 niutonometrów. Coupe w standardowej formie ma rozpędzać się od zera do setki 2,8 sekundy i już po 7,2 sekundach ma przekraczać prędkość 200 km/h. Sprint od zera do trzystu kilometrów na godzinę ma zajmować niecałe dwadzieścia sekund.
Źródło/zdjęcia: McLaren McLaren 750S Le Mans na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum