Aktualności

Porsche 963 RSP - Wyścig na drogę

Prawie dokładnie pięćdziesiąt lat temu zakłady Porsche opuścił wyjątkowy egzemplarz słynnego 917, który został przystosowany do zwykłego ruchu drogowego. Teraz w jego ślady poszedł kolejny ścigacz. To hybrydowe 963, mające na koncie dwie wygrane w 24-godzinnym wyścigu na Daytonie! Wersję drogową wyprowadzono na francuskie drogi przed tegorocznym Le Mans.

Drogowe Porsche 917 w 1975 roku otrzymał hrabia Rossi, stojący m.in. za włoskim producentem napojów alkoholowych Martini & Rossi oraz inicjatywą Martini Racing. W roku 1971 Martini było głównym sponsorem maszyny Porsche, która wygrała w 24-godzinnym Le Mans. Do tegorocznego Le Mans zostało już tylko kilkanaście dni. Porsche będzie walczyć w nim o dwudziestą wygraną w swojej historii. Na starcie staną cztery egzemplarze prototypu 963 grupy Hypercar, który zaprojektowano według przepisów Le Mans Daytona h, uprawniających do startów nie tylko w długodystansowych mistrzostwach świata, ale również w północnoamerykańskim pucharze SportsCar Championship. Model 963 debiutował w 2023 roku, od którego dwa razy wygrał w 24-godzinnym wyścigu Daytona i raz w 12-godzinnym Sebring, 10-godzinnym wyścigu w Katarze, 6-godzinnym Spa-Francorchamps, 6-godzinnym Fuji oraz 6-godzinnym Watkins Glen.

Zdjęcie Porsche 963 RSP

Na publiczne drogi w okolicy słynnego Circuit de la Sarthe wyjechało w tym tygodniu unikatowe Porsche 963 RSP, które powstało tylko w jednym egzemplarzu. To 963 przystosowane do zwykłego ruchu drogowego! Auto inspirowane 917 Rossi'ego zostało przygotowane przez niemieckie i amerykańskie placówki Porsche oraz zespół Penske, z którym marka współpracuje od początku lat siedemdziesiątych. Na właściciela mianowano samego Roger Searle'a Penske, od którego inicjałów wzięło się oznaczenie samochodu. 963 RSP wzorowano na klasycznym 917: od pieczołowicie dobranego srebrnego koloru karoserii, poprzez dębowe odcienie tapicerki po trzymanie się tylko niezbędnych modyfikacji. Samochód na pierwsze kilometry po francuskich drogach wyprowadził Timo Bernhard, który ma na koncie dwie wygrane w Le Mans, jedną za kierownicą Audi, drugą już w Porsche. Tuż za 963 RSP podążało klasyczne 917, które od nowości nie było poddawane renowacji i przez kolejnych właścicieli jest stale wyprowadzane między ludzi.

Zdjęcie Porsche 963 RSP

Co trzeba było zrobić, aby do 963 RSP można było przykręcić francuskie tablice rejestracyjne? Z zewnątrz zniknęły ogromne otwory w nadkolach i węglowe nakładki na tylne skrzydło, a zawieszenie zostało ustawione na największy prześwit i miękką pracę regulowanych amortyzatorów od kanadyjskiego Multimatic, od którego pochodzi również węglowy kadłub, na którym budowane jest każde 963. Na felgach w rozmiarze 18-cali znalazły się deszczowe opony Michelin. Do auta dodano klakson, uchwyt na firmowy kubek, zmieniono oprogramowanie sterujące pracą świateł i kierunkowskazów, powiększono lusterka boczne, a jednoosobową kabinę wyścielono skórą oraz Alcantarą. Spalinowy silnik przystosowano do spalania zwykłego paliwa, a system hybrydowy otrzymał nowe wytyczne, według których jego praca nie będzie tak agresywna, jak w przypadku samochodu wyścigowego. Do uruchamiania auta i zmiany ustawień nadal potrzebny jest laptop.

Zdjęcie Porsche 963 RSP

Porsche utrzymuje, że układ napędowy zachował swoją specyfikację prosto z samochodu wyścigowego. W roli głównej występuje turbodoładowane V8 o pojemności 4,6 litra, które kręci się do około ośmiu tysięcy obrotów na minutę. Między silnikiem spalinowym, a sekwencyjną skrzynią biegów pracuje silnik elektryczny, który daje o sobie znać podczas przyspieszania i który w trakcie hamowania służy do odzyskiwania energii i ładowania litowo-jonowych akumulatorów o pojemności 1,35 kWh. Maksymalna moc układu napędowego dochodzi do około 680 koni mechanicznych, a silnik elektryczny może dostarczać zastrzyki o mocy do 68 KM (moc silnika spalinowego jest wtedy proporcjonalnie ograniczana). 963 RSP będzie można zobaczyć przed tegorocznym Le Mans w miejscowym muzeum, a później auto stanie się częścią zbiorów fabrycznego muzeum Porsche w Stuttgarcie. Na lipiec zaplanowano występ na Festiwalu Prędkości w Goodwood.

Źródło/zdjęcia: Porsche Porsche 963 RSP na forumPorsche 963 RSP - prezentacjaPorsche 963 - prezentacjaPorsche 917 - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij