
Grand Prix Węgier - 200 wygranych McLarena
Ostatnie grand prix mistrzostw świata Formuły 1 przed długą wakacyjną przerwą jest już za nami. Czternastym wyściegiem z dwudziestu czterech zaplanowanych na sezon 2025 było wczorajsze GP Węgier w Mogyoród. W tym roku w mistrzostwach dominuje broniący tytułu mistrzów świata konstruktorów McLaren, który wygrał na Węgrzech rok temu. Wszystko wskazywało na powtórkę.
W tym roku świetna forma McLarena nie opuściła. Na 4,38-kilometrowym torze Hungaroring z zupełnie nową nawierznią na przeszło 600-metrowej prostej startowej w obu piątkowych treningach najszybszy był Norris, za którym plasował się Piastri w drugim McLarenie oraz Leclerc w Ferrari. W trzeciej i ostatniej sesji treningowej w sobotę dla odmiany najszybszy był Piastri przed Norrisem. Na miejscu trzecim po raz trzeci z rzędu wylądował Leclerc. Na torze w piątkowych treningach ponownie pojawili się kierowcy z listy rezerwowej i testowej: bolid Saubera, który wytrzymał tylko kilka okrążeń pomiarowych, poprowadził Aron, a w Aston Martinie zamiast kontuzjowanego Alonso pojechał Drugovich. Przed wyścigiem ogłoszono, że spółka Aston Martin Lagonda szykuje się do sprzedaży całości swoich mniejszościowych udziałów w zespole Formuły 1 (wielkości tylko 4,6%). Zespół nadal będzie firmowany przez brytyjską markę, ale sam producent samochodów osobowych nie będzie miał już w nim udziałów.

W sobotę po południu odbyły się kwalifikacje do niedzielnego grand prix. Już po Q1 na szybko ochładzającym się pod chmurami torze odpadli Tsunoda w RB, Gasly w Alpine, Ocon w Haasie, Hulkenberg w Sauberze oraz Albon w Williamsie. Po Q2 w garażach zostali Antonelli w Mercedesie-AMG, Bearman w Haasie, niespodziewanie Hamilton w Ferrari (w ostatnich treningach był czwarty), Sainz w Williamsie oraz Colapinto w Alpine. Pole position z przewagą 0,026 sekundy zdobył Leclerc w Ferrari (było to pierwsze pole position kierowcy i zespołu w tym roku). Na kolejnych pozycjach znaleźli się: Piastri i Norris w McLarenach, Russell w Mercedesie-AMG, Alonso i Stroll w Aston Martinach, Bortoleto w Sauberze, Verstappen w Red Bullu, dla którego były to najgorsze kwalifikacje w sezonie oraz Lawson i Hadjar w bolidach zespołu Racing Bulls.

W niedzielę nad Mogyoród spodziewany był deszcz, a nawet burze. Wyścigi mistrzostw Formuły 3 i Formuły 2 odbyły się na mokrym torze. Do czasu startu grand prix Formuły 1 było już sucho, ale nadal pochmurnie i można było spodziewać się deszczu. Wyścig rozpoczął się tuż po godzinie piętnastej czasu polskiego. Pierwsza jedenastka postawiła na pierwszy stint na ogumienie medium, Hamilton na miejscu dwunastym na hard. Temperatura powietrza: 22 stopnie Celsjusza, temperatura toru: 33 stopnie, miejscami sytuację komplikuje wiatr. Leclerc wystartował świetnie i obronił pozycję lidera przed walczącymi między sobą McLarenami. Russell awansował na miejsce trzecie, Alonso awansował na miejsce czwarte, Norris spadł na miejsce piąte. Pozycjami wymienili się Stroll i Bortoleto, Verstappen i Lawson oraz Bearman i Hadjar, który opuścił pierwszą dziesiątkę. Dwa miejsca na starcie stracił Hamilton. W sumie siedem pozycji stracili obaj kierowcy Alpine. Na ostatnim miejscu bez zmian: Tsunoda po starcie z alei serwisowej po zmianach bolidu w warunkach Parc Ferme.

Okrążenie 3 z 70: Alonso traci miejsce czwarte na rzecz Norrisa. Leclerc prowadzi z przewagą ponad jednej sekundy, jest poza zasięgiem DRS. Na miejsce siódme po wyprzedzeniu Lawsona i Strolla awansował Verstappen. Nad Bortoleto i Hulkenbergiem ciążą możliwe kary za ruszenie przed startem (NFA u pierwszego, pięć sekund kary dla drugiego). Okrążenie 9: u McLarena rozważają strategię na jeden pit stop, której sprzyjają warunki pogodowe. Okrążenie 10: Leclerc prowadzi z przewagą ponad trzech sekund, do Russella na niecałą sekundę zbliżył się Norris. Jako pierwsi na postoje zjechali Hulkenberg oraz Colapinto, a po nich Albon oraz Ocon. Okrążenie 18: pit stop Verstappena, który ma teraz pusty tor przed sobą. Następny na wymianę opon zjeżdża Piastri, który spada kilka sekund za Alonso. Natychmiastowa odpowiedź Ferrari i Mercedesa-AMG: na pit stop zjeżdżają Leclerc i Russell. Leclerc wraca na tor z przewagą tylko jednej sekundy nad Piastrim. Russell spada za Bortoleto. Na prowadzeniu zostaje Norris przed Alonso.

Okrążenie 21: Leclerc z pomocą DRS wyprzedza Alonso i awansuje na miejsce drugie. Chwilę później Russell wyprzedza Bortoleto. Okrążenie 22: dopiero teraz Piastri wyprzedza Alonso. Okrążenie 25: wczesny pit stop Verstappena, który utknął za wolniejszymi kierowcami, okazał się złym pomysłem, aktualny mistrz świata jest dopiero dwunasty. Okrążenie 26: Russell awansuje na miejsce czwarte, Alonso spada na piąte. Leclerc od samego początku wyścigu skarży się na bliżej nieokreślone rzeczy, które mogą kosztować Ferrari wygraną. Okrążenie 29: Verstappen wyprzedza Hamiltona i awansuje na miejsce jedenaste, ale zmusił przy tym rywala do wyjazdu poza tor (NFA). Okrążenie 31: późny pit stop Norrisa, pierwszy i jedyny. Po 1,9-sekundowym postoju kierowca McLarena spada na miejsce czwarte, niecałą sekundę przed Alonso. Cała pierwsza czwórka jedzie teraz na oponach hard. Na prowadzenie wrócił Leclerc, który ma tylko około 1,5 sekundy przewagi.

Okrążenie 40 z 70: pit stop jadącego po najlepszy wynik w tym sezonie Alonso. Okrążenie 41: pit stop Leclerca, który spada na miejsce czwarte. Okrążenie 43: pierwszy i ostatni pit stop Hamiltona, który spada na miejsce szesnaste. Okrążenie 44: postój Russella, który spada na miejsce czwarte. Okrążenie 46: do pierwszej dziesiątki po wyprzedzeniu Sainza przebija się Antonelli, na postój zjeżdża Piastri. Leclerc jest ponad siedem sekund za Norrisem, który nie będzie się już zatrzymywał i ponad pięć sekund przed Piastrim. Okrążenie 49: Piastri jest już niecałe dwie sekundy za kierowcą Ferrari, pit stop Verstappena, który spada na miejsce dziewiąte. Okrążenie 51: Piastri z pomocą DRS wyprzedza Leclerca i awansuje na miejsce drugie, Haas wycofuje z wyścigu Bearmana. Norris prowadzi z przewagą ponad ośmiu sekund, która zaczyna topnieć z każdym kolejnym kółkiem, a sytuację pogarszają dublowania. Leclerc zaczyna tracić nadzieję nawet na podium.

Okrążenie 55: Piastri jest jakieś 5,5 sekundy za Norrisem, do Leclerca cały czas zbliża się Russell. Okrążenie 60: Piastri jest niecałe 3,5 sekundy za liderem, Russell jest niecałą sekundę za podium. Okrążenie 62: Russell wyprzedza Leclerca i awansuje na miejsce trzecie, Piastri jest jakieś 2,2 sekundy za liderem. Okrążenie 64: czyżby miejscami zaczął kropić deszcz? Kierowcy McLarena szykują się do dublowania Hamiltona, który jest dopiero dwunasty. Okrążenie 65: pierwszą dwójkę dzieli niecała sekunda. Zostało pięć okrążeń. Okrążenie 66: prawdopodobnie McLareny nie będą miały więcej dublowania. Okrążenie 68: Piastri zbliża się z pomocą DRS, ale jest jeszcze za daleko. Okrążenie 69: powtórka sytuacji, Piastri blokuje koła na hamowaniu do pierwszego zakrętu i zostaje na miejscu drugim. Okrążenie 70: pięć sekund kary dla Leclerca za niebezpieczną jazdę. Piastri kolejnej okazji do ataku na lidera już nie ma.

Tegoroczne Grand Prix Węgier zakończyło się zwycięstwem Lando Norrisa w McLarenie. Była to dziewiąta wygrana kierowcy w karierze, piąta w tym roku i 200 wygrana McLarena w historii Formuły 1. Kolejne miejsca zajęli: Piastri w McLarenie ze stratą 0,7 sekundy, Russell w Mercedesie-AMG, Leclerc w Ferrari, Alonso w Aston Martinie, Bortoleto w Sauberze, Stroll w Aston Martinie, Lawson w RB, Verstappen w Red Bullu oraz Antonelli w Mercedesie-AMG jako pierwszy ze zdublowanych. Po czternastu grand prix przewaga McLarena w klasyfikacji generalnej konstruktorów nad Ferrari podskoczyła z 268 do 299 punktów. W klasyfikacji generalnej kierowców Piastri plasuje się przed Norrisem, ale jego przewaga spadła z 16 do 9 punktów. Teraz wszystkich czeka kilka tygodni wakacji (przepisy nakazują 14-dniową przerwę, w trakcie której nie można pracować nad rozwojem samochodów, produkcją nowych części i tak dalej).Kolejny wyścig odbędzie się 31 sierpnia, będzie nim GP Holandii na torze Zandvoort.
Klasyfikacja generalna kierowców - top 5 | ||
---|---|---|
Oscar Piastri (McLaren) | 284 pkt. | |
Lando Norris (McLaren) | 275 pkt. | |
Max Verstappen (Red Bull) | 187 pkt. | |
George Russell (Mercedes-AMG) | 172 pkt. | |
Charles Leclerc (Ferrari) | 151 pkt. |
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5 | ||
---|---|---|
McLaren | 559 pkt. | |
Ferrari | 260 pkt. | |
Mercedes-AMG | 236 pkt. | |
Red Bull | 194 pkt. | |
Williams | 70 pkt. |