
Porsche 911 GT3 R - Zakres optymalizacji
Porsche 911 generacji 992.2 doczekało się pierwszej wersji wyścigowej, która ruszy wkrótce na podbój całego świata. Mowa oczywiście o maszynie homologowanej w kategorii GT3, której poprzednicy mają w dorobku wygrane w 24-godzinnym Spa-Francorchamps, 24-godzinnym Nürburgring, 12-godzinnym Bathurst czy klasowe zwycięstwa w 24h Le Mans, 24h Daytona oraz 12h Sebring.
Porsche 911 GT3 R generacji 992, które pojawiło się w akcji z początkiem sezonu 2023, ma już za sobą ponad pięćset startów na całym świecie. W tym czasie klientom Porsche Motorsport dostarczono w sumie 106 samochodów, które przypieczętowały pierwsze tytuły mistrzowskie w grupie LMGT3 w World Endurance Championship, tytuły w klasie GTD w północnoamerykańskim pucharze SportsCar Championship, zdominowały klasyfikację marek w serii Intercontinental GT Challenge, zdobyły tytuły mistrzowskie w DTM i wygrały w sześciu z ośmiu wyścigów niemieckiego pucharu Nürburgring Langstrecken-Serie. W przyszłorocznym sezonie do akcji wkroczy nowe 911 GT3 R generacji 992.2, poprawione i zoptymalizowane w kilku najważniejszych obszarach. Prace nad autem rozpoczęto w sierpniu ubiegłego roku, a w kwietniu prototypowy egzemplarz wystawiono w ramach testów do 12-godzinnego wyścigu na Spa-Francorchamps (zespół Porsche zajął drugie miejsce).

Największe nowości w zmodernizowanym 911 GT3 R sprowadzają się do projektu zawieszenia oraz aerodynamiki, co poprawi balans auta i ułatwi jego prowadzenie mniej doświadczonym kierowcom. Nad przednimi kołami pojawiły się otwory wentylacyjne, tylne skrzydło uzbrojono w 4-milimetrową klapkę Gurney'a, przednie zawieszenie na podwójnych wahaczach wzmocniono pod kątem nurkowania podczas hamowania, tylne zawieszenie wielodrążkowe uodporniono jeszcze bardziej na przysiadanie auta podczas przyspieszania, a na pokładzie zainstalowano najnowszy ABS od Boscha i jeszcze bardziej precyzyjną kontrolę trakcji. W odpowiedzi na potrzeby klientów poprawiono elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy, chłodzenie elementów układu napędowego i hamulcowego oraz nawiew chłodzącego powietrza na kierowcę. Kolejna nowość do pendrive USB do zapisywania na żywo parametrów samochodu, który będzie można łatwo wymieniać na przykład podczas pit stopu (zamiast czasochłonnego podpinania laptopa).

Układ napędowy nie wymagał ingerencji. To doskonale sprawdzone rozwiązania z boxerem o sześciu cylindrach, który został upchnięty za tylną osią i połączony z sekwencyjną skrzynią o sześciu biegach. Silnik o pojemności 4,2 litra generuje do 565 koni mechanicznych, zależnie od danej serii wyścigowej i wytycznych regulacji Balance Of Performance. Samochód waży około 1265 kilogramów, zależnie od BoP. Opcje: dodatkowe czujniki, kamery, oświetlenie, odpowiedni dla danej serii wyścigowej wydech czy osie napędowe i wiele innych. Dla właścicieli 911 GT3 R generacji 992 przygotowano pakiet aktualizacji w cenie 41,5 tysiąca euro. Ceny ścigacza generacji 992.2 jeszcze nie podano (jego poprzednik za nowości wyceniony był na 511 tysięcy euro plus podatki i lokalne opłaty).
Źródło/zdjęcia: Porsche Porsche 911 GT3 R na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum