
Genesis GMR-001 Hypercar - Koła w ruch
Długodystansowy program wyścigowy marki Genesis stawia milowe kroki. Cały zespół od początku roku zbiera doświadczenia w kategorii LMP2, równolegle trwa budowa pierwszych egzemplarzy ścigacza klasy Hypercar. W kwietniu po raz pierwszy uruchomiono jego silnik, w lipcu jednostka została połączona z podwoziem, a kilka dni temu model GMR-001 wyjechał na pierwsze kilometry.
Genesis, należący do koncernu Hyundai Motor Company, ogłosił swoje plany budowy ścigacza kategorii Hypercar późnym latem ubiegłego roku. Koreańska marka była w tamtym momencie już czternastą marką, która potwierdziła swój start w długodystansowych mistrzostwach świata, World Endurance Championship z 24-godzinnym Le Mans na czele. Genesis przygotowuje samochód według przepisów Le Mans Daytona h, w stronę których do tej pory poszło już między innymi Alpine, BMW, Cadillac oraz Porsche, a w najbliższej przyszłości pójdzie także Ford i McLaren. Prototyp GMR-001 Hypercar pokazywany był kilka razy w formie nieruchomego konceptu w zmniejszonej i pełnej skali, a w ostatnich miesiącach trwała budowa pierwszego egzemplarza. Samochód ma być gotowy do startów w World Endurance Championship w sezonie 2026, który obejmie osiem wyścigów i prolog na przedsezonowe testy pod koniec marca w Katarze. Przepisy wymagają, aby każdy producent wystawił do rywalizacji co najmniej dwa egzemplarze.

Marki decydujące się na budowę maszyn typu LMDh mają do wyboru jednego z czterech producentów podwozi oraz obowiązek instalacji standardowych elementów hybrydowego układu napędowego tylnej osi. Genesis postawił na współpracę z francuską Orecą, z którą swoje LMDh w ostatnich latach przygotowała już Acura oraz Alpine i z którą współpracuje również Ford, który planuje debiut w WEC na sezon 2027. W maszynie Genesisa pracować będzie podwójnie turbodoładowane V8 o pojemności 3,2 litra, spokrewnione bezpośrednio z silnikami wykorzystywanymi w rajdowych mistrzostwach świata. Regulacje długodystansowych mistrzostw świata sprawiają, że każdy samochód musi ważyć co najmniej 1030 kilogramów (plus maksymalnie 70 kilogramów), a maksymalna moc układu napędowego ograniczana jest w zakresie 653-707 koni mechanicznych. Dokładną masą minimalną i maksymalną mocą każdego samochodu ustalają z wyścigu na wyścig regulacje Balanace of Performance.

Koreańska marka będzie startować pod szyldem Genesis Magma Racing, a fabryczny zespół będzie operował we współpracy z IDEC Sport. W tym roku ekipa przygotowuje się do przyszłych wyzwań poprzez starty w mistrzostwach European Le Mans Series w grupie LMP2. Równolegle stawiane są milowe kroki w programie GMR-001 Hypercar. Kilka dni temu pierwszy egzemplarz opuścił fabrykę francuskiej Oreci i wyjechał na pierwsze kilometry toru testowego przy placówce marki w Le Castellet. Maszynę poprowadzili Andre Lotterer oraz Pipo Derani. Następnymi krokami będzie program testów na torach wyścigowych w całej Europie oraz budowa dwóch kolejnych egzemplarzy. W sezonie 2026 zespół Genesisa zmierzy się w World Endurance Championship z takimi markami, jak Alpine, Aston Martin, Cadillac, BMW, Ferrari, Peugeot, Porsche oraz Toyota.
Źródło/zdjęcia: Genesis Motor Genesis GMR-001 Hypercar na forumGenesis GMR-001 Hypercar - prezentacja konceptuLMH kontra LMDh - artykułSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum