Aktualności

BMW iX3 - Nowy poziom

Okres przejściowy, w którym elektryki i spalinówki BMW dzieliły w większości przypadków platformę, a tym samym obciążone były kompromisami, dobiegł końca. Przyszłość bawarskiej marki zaczyna się teraz: pierwszą maszyną nowej ery, ery Neue Klasse XXI wieku, jest elektryczny iX3 o mocy prawie 470 koni mechanicznych i zasięgu mogącym przekraczać nawet 800 kilometrów.

BMW przygotowywało nas do otwarcia nowej ery od kilku lat, w ciągu których zaprezentowano takie koncepty, jak i Vision Circular, i Vision Dee, Vision Neue Klasse, Vision Neue Klasse X oraz Vision Driving Experience. Dla wszystkich, którzy śledzili ich premiery zupełnie nowe, drogowe iX3 nie powinno być większym zaskoczeniem, szczególnie pod względem stylistycznym, który stawia na grę świateł, redukcję kształtów i ozdobników oraz delikatnie zaktualizowane logo marki. Elektryczne iX3 jest pierwszym seryjnym modelem w rodzinie Neue Klasse XXI wieku (w nawiązaniu do Neue Klasse z lat sześćdziesiątych), która przynosi zupełnie nową platformę, nowe układy napędowe, nowe multimedia, nowe rozwiązania ergonomiczne i uzbraja BMW na trzecią dekadę stulecia (bez obaw: nowych aut spalinowych i hybrydowych jeszcze nie zabraknie). Nowy model zastępuje poprzednie iX3, które było produkowane od 2020 roku i które dzieliło platformę ze spalinowym X3.

Zdjęcie BMW iX3

Nowe iX3 ma 4,78 metra długości i waży około 2,3 tony (ładowność: 540 kilogramów). W aucie wygospodarowano 520-litrowy bagażnik z tyłu i 58-litrowy bagażnik z przodu. Przed kierowcą i pasażerem rozpościera się zupełnie nowy zestaw wyświetlaczy BMW Panoramic iDrive, rozciągniętych tuż pod przednią szybą, oraz przekrzywiony ekran dotykowy, w którym skupiono większość funkcji auta, również te, które byłyby znacznie łatwiej dostępne pod zwykłymi przyciskami. W podłodze upakowano litowo-jonowe baterie o nowej architekturze w systemie pracującym pod napięciem 800 V, które pozwoliły na zwiększenie pojemności i zmniejszenie masy. Są one teraz elementem konstrukcyjnym pojazdu. Pojemność użytkowa: 108,7 kilowatogodzin. BMW przygotowało iX3 na ładowanie z publicznych stacji mocą do 400 kW, których w naturze na razie nie ma wiele. W idealnych warunkach ładowanie w zakresie 10-80% zajmować ma około 21 minut. Przygotowano również domowe wallboxy o mocy 11 kW oraz 22 kW, które naładują baterie w zakresie 0-100% odpowiednio w jedenaście godzin i niecałe sześć godzin.

Zdjęcie BMW iX3

Crossover występuje na razie tylko w wydaniu iX3 50 xDrive. Do jego napędu zaprzęgnięto dwa silniki elektryczne, po jednym na każdej osi. Motor z przodu generuje do 123 kW oraz 400 Nm, motor z tyłu daje do 240 kW oraz 435 Nm (zależnie od warunków i trybu jazdy motor na przedniej osi jest odłączany z pracy). Maksymalna moc systemowa to 345 kW - 469 koni mechanicznych. Maksymalny systemowy moment obrotowy: 645 niutonometrów. Auto ma rozpędzać się do zera do setki w 4,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna ograniczona będzie do 210 kilometrów na godzinę. Zasięg na jednym ładowaniu będzie dochodził nawet do 805 kilometrów (według norm WLTP). To prawie dwa razy więcej w porównaniu z poprzednim iX3, w stosunku do którego udało się zmniejszyć zużycie energii o około jedną piątą. BMW chwali się również systemem Symbiotic Drive, w którym przyspieszenie, hamowanie czy skręcanie wspomagane są algorytmami sztucznej inteligencji, co przekładać ma się na nowe wrażenia z jazdy.

Zdjęcie BMW iX3

BMW iX3 to również ładowanie dwukierunkowe, które pozwoli na oddanie energii elektrycznej do sieci lub tymczasowe zasilenie domu, lub różnego rodzaju urządzeń. To także szereg zabiegów mających na celu obniżenie emisji szkodliwych związków i redukcję zużycia materiałów. Auto skonstruowane jest w około jednej trzeciej z surowców pochodzenia wtórnego, na etapie jego rozwoju i przygotowania do produkcji zredukowano znacznie emisję dwutlenku węgla, a z myślą o jego produkcji postawiono nową fabrykę w Debreczynie na Węgrzech, która działa bez wykorzystania paliw kopalnych. BMW iX3 pojawi się w europejskich salonach sprzedaży wiosną przyszłego roku, a latem wejdzie do USA. W roku 2026 rozpocznie się również produkcja modelu w chińskich zakładach w Shenyang. To dopiero początek rewolucji: BMW zakłada, że do 2027 technologie Neue Klasse trafią do czterdziestu zmodernizowanych i zupełnie nowych modeli marki. Następna w kolejce jest nowa limuzyna i3.

Źródło/zdjęcia: BMW BMW iX3 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij