Aktualności

Toyota GR Supra Supercar - Osiem cylindrów

GR Supra doczekała się kolejnego wariantu wyścigowego, zupełnie innego, niż dotychczasowe, które homologowano w takich kategoriach, jak GT4, GT300 czy GT500. Tym razem swoją uwagę na japońsko-niemieckim coupe skupił australijski oddział Toyota Gazoo Racing, w którym powstała Supra z... widlastą ósemką pod maską specjalnie na puchar Supercars Championship!

Przygotowania wyścigowej GR Supry klasy Supercar, której wersja drogowa produkowana jest dzięki współpracy z BMW, trwały od ponad roku. Auto odsłonięto kilka dni temu w Sydney. Oddział Toyota GR Supra Supercar postanowił w ten sposób dołączyć do rywalizacji w australijskiej serii Supercars Championship, której początki sięgają drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych. Aktualnie rywalizują w niej wyłącznie maszyny firmowane przez Chevroleta oraz Forda - ścigacze bazujące na Camaro oraz Mustangu. W przyszłym roku dołączy do nich Toyota, dla której będzie to zupełnie nowe doświadczenie. Nie będzie to pierwsza japońska marka, która pojawiła się wśród Supercarów: przez osiem lat startowały tu Nissany, które zniknęły po zakończeniu sezonu 2019.

Zdjęcie Toyota GR Supra Supercar

Drogowa GR Supra sprzedawana jest z rzędowymi, turbodoładowanymi silnikami o czterech lub sześciu cylindrach i - zależnie od rynku sprzedaży i panujących tam przepisów - mocy od niespełna 200 do ponad 440 koni mechanicznych. W australijskiej grupie Supercars nic takiego nie przejdzie. Od dawna królują tu widlaste ósemki, a od początku sezonu 2023 obowiązują maszyny homologowane według przepisów Gen3, które upodobniły się jeszcze bardziej do ich drogowych odpowiedników. Pojazdy takie dysponują mocą dochodzącą do około 610 koni mechanicznych, ważą po minimum 1335 kilogramów, rozpędzają się do zera do setki w czasie 3,4 sekundy i mogą rozwinąć prędkość maksymalną ponad 300 kilometrów na godzinę.

Zdjęcie Toyota GR Supra Supercar

Na pokładzie Supry znalazła się widlasta ósemka rodziny 2UR-GSE. To motor znany przede wszystkim z najmocniejszych Lexusów: IS F, RC F, GS F oraz LC 500, w których z pojemności pięciu litrów wyciśnięto nawet 477 koni mechanicznych. Na potrzeby Supercars Championship jednostka przeszła niezliczone modyfikacje, zaczynając od zwiększenia pojemności do 5,2 litra. Kilka dni temu GR Supra Supercar pokonała swoje pierwsze szybkie okrążenia na Winton Motor Raceway. Samochód dołączy do australijskich mistrzostw w sezonie 2026 i będzie ścigał się między innymi na słynnym Bathurst Mount Panorama. W sumie wystawionych zostanie sześć egzemplarzy, po których już w pierwszym sezonie spodziewana jest pierwsza wygrana. Już w październiku auto pojawi się na Mount Panoramie przy okazji wyścigu Bathurst 1000, przed którym ma zrobić kilka okrążeń pokazowych.

Źródło/zdjęcia: Toyota Gazoo Racing Australia, supercars.com Toyota GR Supra Supercar na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij