
Skoda 110 R - Tęsknota za coupe
Skoda kontynuuje zabawę ze swoją historią, w ramach której do XXI wieku przenoszone są jej samochody produkowane seryjnie przed dekadami oraz różne prototypy. Tym razem padło na sportowe coupe 110 R z przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, które wzorem Porsche 911 wyposażono w tylny napęd z silnikiem zawieszonym za tylną osią.
Skoda świętuje w tym roku 100-lecie swojej działalności, co stało się pretekstem do uruchomienia wyjątkowego projektu. Od długich miesięcy styliści czeskiej marki starają się wymyślić jej klasyczne modele na nowo, póki co jedynie tylko wirtualnie, jako szkice, komputerowe rendery oraz nostalgiczne opowieści. Do tej pory w nowym świetle przedstawiono między innymi kompaktowy model Favorit, pick-up'a Felicia Fun, prototypowe coupe Ferat oraz sportowego speedstera Sport, wzorowanego na wyścigowym samochodzie, który powstał pod koniec lat czterdziestych specjalnie z myślą o 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Teraz kolejnym bohaterem stało się małe coupe 110 R, które przeniesiono w dwudziesty pierwszy wiek i zaprojektowano według najnowszego języka stylistycznego marki, Modern Solid.

Oryginalna Skoda 110 R została wylansowana pod koniec lat sześćdziesiątych i dziś zapisała się w historii motoryzacji jako "czeskie Porsche". Samochód o długości niespełna 4,2 metra miał jedną parę drzwi, nisko opadający tył typu fastback i miejsce dla czterech dorosłych osób. Napędzał go wolnossący, benzynowy silnik o czterech cylindrach ustawionych w rzędzie i pojemności 1,1 litra. Wyciśnięto z niego jakieś 62 konie mechanicznych, które na tylne koła wysyłała ręczna skrzynia o czterech biegach. Lekkie auto o masie własnej niespełna 900 kilogramów rozpędzało się do setki w niecałe dziewiętnaście sekund i przy odrobinie samozaparcia mogło rozwinąć 150 kilometrów na godzinę. Model 110 R stał się punktem wyjścia dla kilku aut wyścigowych i rajdowych, jak 130 RS, 180 RS oraz 200 RS. Jego produkcję zakończono w 1980 roku, po którym w ofercie Skody pojawiły się dużo nowocześniejsze modele Garde oraz Rapid.

Z okazji stulecia istnienia Skody coupe 110 R wymyślono w tym roku na nowo. Wirtualny koncept 110 R dwudziestego pierwszego wieku został zaprojektowany w oddziale Skoda Design jako dynamiczne auto adresowane do młodych kierowców i miłośników sportów samochodowych. Auto zostało pomyślane jako zoptymalizowany aerodynamicznie pojazd o napędzie elektrycznym z surową kabiną dla dwóch osób, za których plecami zainstalowano częściową klatkę bezpieczeństwa. Coupe 110 R w takiej właśnie formie wymyślił Richard Svec, który dołączył do Skody w 2023 roku i który obecnie pracuje w zespole cyfrowego modelowania. Koncept 110 R powstał jedynie jako komputerowy model 3D i na razie nic nie wskazuje na to, aby miał zostać zbudowany w rzeczywistości choćby jako model w pełnej skali. Na oryginalne 110 R nie brakowało chętnych: w ciągu dziesięciu lat produkcji powstało prawie 56 tysięcy sztuk.
Źródło/zdjęcia: Skoda Skoda 110 R na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum