
Polestar 3 Performance - Rachunek mnożenia
Po trzech latach od premiery i kilku mniejszych modernizacjach Polestar przeprowadził pierwszą dużą aktualizację modelu 3. Elektryczny crossover będzie teraz jeszcze mocniejszy, jeszcze szybciej ładujący się i kilkukrotnie wydajniejszy pod względem obliczeń komputerowych. W wersji Performance moc jego układu napędowego przekroczy pół tysiąca kilowatów.
Polestar 3 zadebiutował w październiku 2022 roku jako trzeci model w ofercie szwedzkiej marki i drugi o napędzie elektrycznym. Produkcję auta uruchomiono w Chinach oraz Stanach Zjednoczonych. Maszynę o długości 4,9 metra oferowano z dwoma silnikami elektrycznymi, napędem obu osi, mocą dochodzącą do 380 kW (517 koni mechanicznych) i zasięgiem nawet 610 kilometrów w przypadku baterii o pojemności 111 kilowatogodzin. To liczby, które po trzech latach nie robią wrażenia. Dlatego na rynek wejdzie wkrótce gruntownie zmodernizowany Polestar 3 z układem napędowym pracującym pod napięciem 800 V (wcześniej 400 V). Większe napięcie to większa moc układu napędowego i większe możliwości szybkiego ładowania baterii. Do zestawu dorzucono również znacznie mocniejszy komputer pokładowy, który ma być nawet 8-krotnie wydajniejszy od poprzednika.

Zmodernizowane auto jest teraz gotowe na korzystanie ze stacji ładowania o mocy 350 kW (310 kW w wersji bazowej), co skróci czas ładowania baterii w zakresie 10-80% do około 22 minut, czyli o jedną czwartą. Jednocześnie zasięg wszystkich wersji napędowych ma wzrosnąć o co najmniej 6% (według norm WLTP). Do wyboru będą trzy warianty, każdy z litowo-jonowymi bateriami od CATL oraz nowymi pakietami wyposażenia i opcjami wykończenia: tylnonapędowy Rear Motor z bateriami o użytkowej pojemności 92 kWh, Dual Motor z napędem obu osi i bateriami 106 kWh oraz topowy Performance z adaptacyjnym zawieszeniem pneumatycznym w standardzie. W wersji podstawowej dostaniemy 333 koni mechanicznych, 480 niutonometrów i ponad 600 kilometrów zasięgu. Dual Motor to już 544 koni mechanicznych, 740 niutonometrów i zasięg do 635 kilometrów.

Polestar 3 Performance na model rocznikowy 2026 jako flagowy okręt marki będzie legitymował się mocą aż 500 kilowatogodzin - 680 koni mechanicznych - i momentem obrotowym 870 niutonometrów. To aż 163 KM więcej i... 40 Nm mniej od poprzednika. Osiągi: od zera do setki w 3,9 sekundy, prędkość maksymalna ograniczona do 230 kilometrów na godzinę, zasięg do 593 kilometrów i apetyt na energię elektryczną na poziomie 20,6-23,4 kilowatogodzin na sto kilometrów. Zmodernizowana "Trójka" wejdzie w pierwszej kolejności na rynek Wielkiej Brytanii, na którym zainteresowanie autem było tak duże, że model rocznikowy 2025 został już właściwie wyprzedany. "Duże" to oczywiście pojęcie względne. Polestar pozostaje marką niszową: w pierwszym kwartale tego roku sprzedano na całym świecie w sumie 12,3 tysięcy aut, a w drugim ponad 18 tysięcy aut. Tendencja pozostaje mocno wzrostowa: w porównaniu do pierwszej połowy 2024 sprzedaż podskoczyła o 51%.
Źródło/zdjęcia: Polestar Polestar 3 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum