Aktualności

Alpine A110 - Ostatnia pula

Historia współczesnego Alpine A110, cenionego na lekkość, prowadzenie i historyczne korzenie, dobiega końca. Produkcja francuskiego coupe z umieszczonym centralnie, spalinowym R4 zostanie zakończona w ubiegłym roku, a jego następca będzie elektryczny. Ostatnia pula produkcyjna obejmie niecałe dwa tysiące samochodów w wersji bazowej, GTS oraz limitowanej R 70.

Przebojowe A110, wzorowane na klasyku z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, jest z nami od wiosny 2017 roku. Małe, francuskie coupe weszło z niszę, którą w ostatnich latach zainteresowało się niewiele marek i otwierało nową erę Alpine. Auto miało tylko 4,18 metra długości, dzięki aluminiowej konstrukcji ważyło tylko około 1100 kilogramów i napędzane było umieszczonym centralnie, turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1,8 litra z czterema cylindrami ustawionymi w rzędzie. Napęd na tylne koła przenosiła 7-stopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia biegów. Początkowo sportowa maszyna oferowała 252 koni mechanicznych oraz 320 niutonometrów, które wystarczały na przekroczenie setki w 4,5 sekundy i rozpędzenie się maksymalnie do 250 kilometrów na godzinę. Oprócz wersji drogowej przygotowano również rajdowe i wyścigowe A110, w tym wersję homologowaną w popularnej kategorii GT4.

Zdjęcie Alpine A110

Od chwili debiutu Alpine przygotowało między innymi warianty R, S, GTS, limitowaną wersję dedykowaną Fernando Alonso, który swego czasu jeździł dla Alpine w Formule 1 oraz wycenione na ponad ćwierć miliona euro, limitowane R Ultime o mocy 345 koni mechanicznych. Na początku tego roku z okazji 70-lecia marki na rynek trafiło limitowane A110 R 70 z pakietem aerodynamicznym, unikatową kolorystyką i wykończeniem oraz silnikiem podkręconym do 300 koni mechanicznych i 340 niutonometrów. Dziś oferta obejmuje 252-konny wariant podstawowy, model GTS o mocy okrągłych 300 koni mechanicznych oraz urodzinowe R 70, którego limit produkcji - 770 egzemplarzy - nie został jeszcze wyczerpany. We Francji zwykłe A110 wyceniono na 66,9 tysiąca euro, GTS na 79,9 tysiąca euro, a R 70 na 122,9 tysiąca euro, wliczając VAT (obecnie to przedział od około 285 do około 520 tysięcy złotych).

Zdjęcie Alpine A110

Produkcja spalinowego Alpine A110 zbliża się już do końca. Francuska marka poinformowała, że w Dieppe trwają już przygotowania do zwinięcia linii, a w planach jest zbudowanie jeszcze tylko 1750 sztuk regularnych A110 oraz 50 sztuk urodzinowego A110 R 50. Produkcja ma zakończyć się w połowie przyszłego roku na rekordowej liczbie blisko trzydziestu tysięcy egzemplarzy. W przyszłym roku pojawi się zupełnie nowe A110 trzeciej generacji, które porzuci silniki spalinowe. Samochód będzie bazował na elektrycznej platformie, którą zastosowano już w hatchbacku A290 o mocy do 218 koni mechanicznych oraz crossoverze A390, który w najmocniejszej wersji osiąga prawie 470 koni mechanicznych. Polski cennik spalinowego A110 zaczyna się od 293,9 tysiąca złotych, wersję 365 wyceniono na co najmniej 365 tysięcy złotych, a za A110 R 70 trzeba zapłacić co najmniej 566 tysięcy złotych.

Źródło/zdjęcia: Alpine Cars Alpine A110 na forumAlpine A110 - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij