Aktualności

Century Coupe - Pokojowa przebudowa

Century, najbardziej luksusowa i reprezentacyjna rodzina modeli pochodzących z koncernu Toyota Motor Corporation, wchodzi w nową erę. Od dwóch lat pod szyldem Century ukazuje się nie tylko duża limuzyna, ale również duży SUV. Teraz Century zamienia się oficjalnie w osobną markę, której kierunek na przyszłość wyznacza koncept wielkiego coupe.

Toyota Century od początku istnienia stała na szczycie oferty japońskiej marki i dedykowana była wyższym celom, jak służba w szeregach władz państwowych. Prace nad pierwszą generacją rozpoczęto już w 1963 roku, jakieś trzydzieści lat po powstaniu Toyoty. Samochód zaprezentowano w 1967 roku, w którym obchodzono setną rocznicę narodzin Sakichi'ego Toyody, założyciela marki. Stąd też wcięła się nazwa Century - dosłownie "stulecie". Limuzynę pierwszej generacji produkowano aż do 1997 roku i sprzedawano z silnikami V8 o mocy do około 190 koni mechanicznych. W drugiej generacji powiło się wolnossące V12 o pojemności prawie pięciu litrów, z którego wyciśnięto prawie 300 koni mechanicznych. Trzecia generacja w 2018 roku postawiła na pięciolitrowe V8 w systemie hybrydowym. W roku 2023 do trzybryłowej limuzyny dołączył ponad 5,2-metrowy SUV jako hybryda z motorem V6.

Zdjęcie Century Coupe Concept

Dziś Century staje się oficjalnie osobną marką, która będzie stała wysoko ponad Toyotą oraz Lexusem (model od samego początku tak właśnie się identyfikował, nosząc dumnie własne logo z feniksem, a nie pospolite oznaczenia macierzystego koncernu). Nową erę w historii japońskiego producenta otwiera koncept wysoko zawieszonego coupe, który został pokazany na tegorocznym salonie samochodowym w Tokio, znanym obecnie jako Japan Mobility Show. Coupe od Century to wielka, dwudrzwiowa maszyna z odseparowanym przedziałem kierowcy i miejscem dla jednego pasażera, bagaż oraz licznymi rozwiązaniami praktycznymi. Są nimi między innymi odsuwane drzwi po stronie pasażera, obracany fotel pasażera, wieszak na ubranie oraz firmowy parasol. A wszystko w otoczeniu ciepłej kolorystyki, materiałów naturalnego pochodzenia i smaczków stylistycznych, jak analogowy zegar czy szyba na środku kabiny, oddzielająca kierowcę od pasażera.

Zdjęcie Century Coupe Concept

W temacie konceptu coupe Toyota nie pochwaliła się niestety żadnymi detalami technicznymi. Nie wiadomo, na jakiej platformie zbudowano samochód i z jakiego dokładnie układu napędowego mógłby korzystać. Nie wiadomo również czy rozpatruje się coś takiego w kontekście produkcji seryjnej (a może być to nisza warta zagospodarowania, co pokazały już koncepty innych marek). Wszystkie współczesne modele Century są hybrydami. Sedan o długości ponad 5,33 metra dysponuje widlastą ósemką o mocy ponad 380 KM. Maksymalna moc systemowa układu hybrydowego przekracza tu 430 koni mechanicznych. SUV z widlastą szóstą i dwoma silnikami elektrycznymi przekracza 410 koni mechanicznych. Na chętnych czeka również sedan z pakietem modyfikacji prosto z oddziału Gazoo Racing, który sprowadza się między innymi do dyskretnego body kitu, felg, wzmocnionego układu hamulcowego i detali wnętrza wykonanych z włókien węglowych.

Źródło/zdjęcia: Toyota, century-100.com Century Coupe na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij