Jaguar Pirana

Pirana to nie wymysł szukającego rozgłosu studia nadwoziowego, chcącego wyróżnić się milionera ani szalonego ekscentryka, który z samochodami nie miał nic wspólnego. Coupe zostało wymyślone przez... brytyjskich dziennikarzy, a całe auto zaprojektowano i zbudowano w Carrozzeria Bertone i oparto na słynnym Jaguarze E-Type.
Luksusowy grand tourer miał być idealnym samochodem dziennikarzy pracujących dla magazynu "Telegraph", który zakupili w tym celu podwozie 4,2-litrowego E-Type'a oraz namówili do współpracy samego Nuccio Bertone. Bertone wspólnie z Marcello Gandinim zaprojektował i zbudował nadwozie samochodu, będące wyraźnym przedsmakiem seryjnego Lamborghini Espada. Przy składaniu i wyposażaniu całego pojazdu włoskie studio nadwoziowe wspomagał szereg firm zewnętrznych, głównie Smiths Industries.
Z pomysłem na Piranę na początku 1967 roku wyszedł John Anstey, a budowa auta pochłonęła jedynie pięć miesięcy, po których maszyna pojawiła się na wystawach Londynie i Turynie. Zupełnie nowa karoseria znalazła się na nieznacznie zmodyfikowanym podwoziu Jaguara, w którym zwiększono rozstaw kół. Wnętrze dawcy w układzie 2+2 poświęcono na rzecz większej przestrzeni tylko dla kierowcy i pasażera obok.
Na pokładzie znalazły się między innymi: nowoczesny system klimatyzacji i wymiany powietrza, radio i odtwarzacz kasetowy z możliwością nagrywania, szyby ze specjalnego szkła, boczne szyby sterowane elektrycznie, czujniki pasów bezpieczeństwa, czujniki zadanej wcześniej prędkości, tapicerka ze skóry Connolly Anela oraz reflektory z żarówkami kwarcowo-jodowymi.
Powstały w jednym egzemplarzu prototyp nie był tylko pokazowym ćwiczeniem stylistów i mechaników, ale w pełni sprawnym samochodem. Sześciocylindrowy silnik zapewniał świetne osiągi: rozwinięcie 60 mph zajmowało tylko 8,5 sekund, a prędkość maksymalna sięgała 235 km/h. Anstey odkupił samochód od Bertone za 2,5 miliona litrów, a w latach siedemdziesiątych sprzedał go pewnemu kolekcjonerowi z Arabii Saudyjskiej. W roku 2010 z przejechanymi prawie 26 tysiącami kilometrów Jaguar Pirana został wystawiony w serwisie eBay.




