Austro-Daimler Sascha

Ferdinand Porsche po pierwszej wojnie światowej, w czasie której konstruował maszyny dla wojska, pozostał w przedsiębiorstwie Austro-Daimler. Na kluczowej pozycji w firmie znalazł się już w roku 1905, kiedy to było coraz bardziej jasne, że jego ulubione samochody elektryczne nie mają szans w starciu z automobilami benzynowymi, głównie ze względu na baterie, które w skrajnych przypadkach w autach Porsche ważyły aż 1,4 tony.
Bezpośrednio po wojnie większość najpopularniejszych samochodów była nadal wielka i ciężka, a ich silniki osiągały monstrualne rozmiary. Nowe dzieło Porsche nie miało z tym nic wspólnego. Za namową Alexandra Kolowrata, austriackiego pioniera kina i producenta filmowego, zbudował małe i zwrotne auto wyścigowe, które miało być punktem wyjścia dla późniejszego samochodu drogowego. Hrabia Kolowrat znany był powszechnie jako Sascha, tak też ochrzczono auto.
Interesujący pojazd Austro-Daimlera zabierał na pokład dwie osoby i ważył niecałe 600 kilogramów. Porsche przygotował dla niego czterocylindrowy silnik o pojemności tylko 1,1 litra, który rozwijał około 45 koni mechanicznych (później 1,5 litra i co najmniej 50 KM). Napęd na tylną oś przekazywała 4-biegowa przekładnia, która pozwalała na rozwinięcie 135 km/h. Jedną z nowości, ciągle rzadko spotykanych nawet w samochodach wyścigowych, były hamulce bębnowe umieszczone przy wszystkich czterech kołach.
Model Sascha w ilości czterech sztuk zadebiutował w 1922 roku w wyścigu Targa Florio na Sycylii, w którym wygrał swoją klasę. Najszybsze auto, sklasyfikowane na miejscu 19, prowadził Alfred Neubauer, późniejszy szef oddziału sportowego Mercedes-Benza. Małe auto wzięło udział w sumie w przeszło pięćdziesięciu imprezach, z których w swojej klasie lub generalce wygrało od 43 do 51 razy (źródła na ten temat nie są zgodne).
Austro-Daimler nie był ostatecznie gotowy na przygotowanie auta drogowego, a Porsche opuścił firmę na rzecz Daimlera, który wkrótce połączył się z Benzem. W roku 1924 wyścig Targa Florio wygrał 2-litrowy Mercedes, skonstruowany pod batutą Porsche. Po drugiej wojnie światowej i śmierci Ferdinanda samochody Porsche wygrały tu rekordową liczbę jedenastu razy. Do dzisiaj przetrwały dwie sztuki modelu Sascha. Jedna znajduje się w muzeum marki w Stuttgarcie (biała), druga w muzeum Prototyp w Hamburgu (czerwona).





