Aktualności
08.03.2014

Maserati Alfieri W imię stwórcy

Maserati obchodzi w tym roku setną rocznicę swojej działalności. Z tej okazji przygotowano już specjalną stronę internetową, wydano książkę, a także zaplanowano szereg atrakcji dla właścicieli aut marki i jej miłośników, którzy o pojazdach z trójzębem na masce mogą tylko pomarzyć. Teraz do zestawu urodzinowego dołączyło koncepcyjne coupe Alfieri.

Najnowszy projekt firmy z Modeny nosi imię jednego z braci Maserati, który pod koniec 1914 roku założył w Bolonii swój pierwszy warsztat samochodowy (Officine Alfieri Maserati). Oprócz Alfieri'ego przedsięwzięcie wspierali Ettore i Ernesto, do których dołączył później najstarszy w tym gronie Bindo. Pierwszy samochód marki, wyścigowe Tipo 26, pojawił się dopiero dwanaście lat później. Dziś Maserati jest silne jak nigdy dotąd: w ubiegłym roku sprzedało 15,4 tysiące samochodów w porównaniu do 6,2 tysięcy w roku 2012.

Maserati Alfieri

Koncept Alfieri został zaprojektowany w turyńskim Maserati Centro Stile i inspirowany był słynnym coupe A6 GCS/53, które w pierwszej połowie lat pięćdziesiątych popełniło studio Pininfariny. W pełni sprawny, 2+2-osobowy samochód zbudowano na podwoziu prosto z wyczynowego GranTurismo MC Stradale, w którym o 24 centymetry skrócono rozstaw osi: to nie tyle zwiastun następcy GranTurismo, co zupełnie nowego modelu, plasowanego nieco niżej.

Maserati Alfieri

Minimalistyczne wnętrze pojazdu ma nawiązywać do takich modeli, jak 3500 GT oraz 5000 GT, które produkowano w drugiej połowie lat pięćdziesiątych. Deska rozdzielcza zawija się wokół ekranu TFT i cyfrowych zegarów, wnętrze wypełnia skóra i detale z miedzi, a podłoga w nawiązaniu do samochodów wyścigowych sprzed sześciu dekad stylizowana jest na utlenioną stal. Tylne fotele mają składane oparcia, co nie jest wcale normą w samochodach grand tourerach. Całość wykonano ręcznie.

Maserati Alfieri

Do napędu Włosi wykorzystali 4,7-litrowe, atmosferyczne V8, które wyciąga 460 koni mechanicznych oraz 520 niutonometrów. Silnik zespolono z nowym wydechem, mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu oraz z 6-stopniową przekładnią z systemem sterowania MC Shift, która wysyła moc na tylne koła. Inne parametry auta nie są tym, co Maserati uznało za stosowny temat do publicznych debat. Ile elementów z coupe Alfieri przeniknie do seryjnych aut marki? Nikt na razie nie składa żadnych obietnic.

Skomentuj na forumUdostępnij