Muzeum Porsche - Project Top Secret
Od dzisiaj do połowy stycznia w fabrycznym Muzuem Porsche będzie można oglądać wyjątkową wystawę pod tytułem "Project Top Secret". Znajdziemy na niej kilkanaście unikatowych samochodów, z których kilka pokazane zostało po raz pierwszy publicznie: koncepty, zamaskowane prototypy, modele zbudowane do bicia rekordów i maszyny eksperymentalne.
Większość samochodów wyciągnięto z zakamarków magazynów Porsche, do których trafiają prototypy po spełnieniu swojej roli... o ile nie zostaną zgodnie z polityką firmy zniszczone. Taki los omija najbardziej unikatowe auta. Z tych najnowszych na wystawie umieszczono zamaskowany prototyp Panamery oraz ogołocone, prototypowe podwozie 887-konnego, hybrydowego modelu 918 Spyder. W ich towarzystwie stanął zapomniany koncept FLA z 1973 roku, który był odpowiedzią na kurczące się zasoby naturalne oraz poszukiwania nowych materiałów i metod produkcji.
Największymi sekretami, związanymi w większości z badaniami prowadzonymi w placówce w Weissach, które ujawnia wystawa są: rekordowe coupe 924, eksperymentalny samochód pasażerski typu 995, prototyp 450-konnego modelu 959, który służył w pracach nad karoserią w tunelu aerodynamicznym, opływowe 911 z 1984 roku, kabriolet na bazie modelu 928, mały roadster typu 984, coupe serii 965 z silnikiem V8, doświadczalne podwozie typu 986 A4 prowadzące do powstania pierwszego Boxstera, które przykryto nadwoziem od 911 Targa oraz prototyp 4-drzwiowej limuzyny 989 z końca lat osiemdziesiątych, czyli przodek dzisiejszej Panamery.
Rekordowy egzemplarz coupe 924 to maszyna powstała specjalnie w celach promocyjnych. W rozumieniu Porsche oznaczało to uzyskanie średniej prędkości powyżej 250 km/h na dystansie 10 tysięcy kilometrów i mil. W związku tym pojazd z 1977 roku odchudzono do 980 kilogramów i zabudowano nową, opływową karoserią. Do napędu posłużył 4-cylindrowy silnik o pojemności dwóch litrów z turbodoładowaniem, który rozwijał 250 KM, dwa razy więcej, niż standardowe 924. Samochód mógł rozpędzić się do 280 km/h, ale nigdy nie pobił żadnego rekordu. Próba prędkości na torze Nardo nie doszła do skutku z powodu zmiany priorytetów firmy... i budowy znacznie szybszego Mercedes-Benza.
Model 995 powstał pod koniec lat siedemdziesiątych na zamówienie Ministerstwa Gospodarki i Technologii Niemiec. Samochód zbudowano na bazie seryjnego coupe 928, a cały projekt miał na celu opracowanie auta ekonomicznego, bezpiecznego i cichego. Pojazd przykryto aluminiowym szkieletem zamaist pełnej karoserii, a na wyposażeniu znalazł się ABS i dwusprzęgłowa skrzynia biegów. Przewidziano dwie jednostki napędowe: 2,2-litrowe, 16-zaworowe R4 oraz 3-litrowe V8. Przy mocy 130 KM i masie 1290 kilogramów 995 miał rozwijać 200 km/h i spalać niecałe 9 litrów paliwa na 100 kilometrów.
Jeszcze ciekawszym okazem jest mały roadster 984, który powstał w okolicach 1984 roku. Pojazd wyrósł oryginalnie ze współpracy Porsche z... Seatem, w którym większościowe udziały w 1986 roku przejął Volkswagen. Niemcy mieli na początku lat osiemdziesiątych uczestniczyć w przygotowaniu silników dla nowych modeli hiszpańskiej marki, na czym się nie skończyło. Oryginalne autko mierzyło tylko około 375 centymetrów długości i ważyło niecałe 880 kilogramów. W pozycji centralnej umieszczono tu 2,5-litrowy silnik R4 o mocy 163 KM, który miał pozwalać na rozwinięcie 100 km/h w czasie około 7,5 sekund i rozpędzenie się do 220 km/h. Do produkcji auto nie weszło z powodu niekorzystnej sytuacji gospodarczej. Na wystawie Project Top Secret zostało pokazane pierwszy raz publicznie.
Drugi model, który Porsche pokazuje po raz pierwszy to czarny prototyp coupe typu 965 z umieszczoną z tyłu, chłodzoną wodą jednostką V8 ze stajni Audi. Maszyna miała być pozycjonowana między 959 a 911 Turbo i według nieoficjalnych informacji miała pojawić się na rynku na początku lat dziewięćdziesiątych jako 969. Zamaskowany prototyp wyjechał na testy na publiczne drogi, ale do produkcji nigdy nie trafił. Porsche miało w tym czasie inne plany i nie wszystkim podobał się pomysł na umieszczenie w 911 czegoś innego niż płaskiej "szóstki", zwłaszcza nie pochodzącego z własnej linii fabrycznej.
Na koniec listy wyróżnionych: prototyp typu 989. Projekt ten wystartował w roku 1988 gdy Porsche wychodziło z dołka ekonomicznego jako zupełnie nowa linia modelowa. Sportowa limuzyna z dwiema parami drzwi była napędzana umieszczonym z przodu silnikiem V8 o pojemności 4,2 litrów i mocy około 350 KM. Maszyna o masie 1572 kilogramów i napędem na tył miała rozpędzać się do prawie 280 km/h. W sprzedaży model miał pojawić się w 1995 roku w cenie poniżej 100 tysięcy marek. Niestety koszty całego przedsięwzięcia drastycznie rosły i dość szybko stało się jasne, że samochód będzie musiał kosztować około 150 tysięcy marek. To było nie do przyjęcia i decyzją zarządu model 989 uśmiercono w styczniu 1991 roku. Ale nie wszystko poszło na marne: linie auta i niektóre wynalazki przemycono później do 911 serii 996.
Wystawa pod tytułem "Project: Top Secret!" będzie rozstawiona do 17 stycznia przyszłego roku. Muzeum Porsche otwarte jest od wtorku do niedzieli w godzinach og 9:00 do 18:00, zwykły bilet dla dorosłych kosztuje 8 euro. A ile jeszcze sekretów skrywają jego magazyny, zamknięte przed zwykłymi śmiertelnikami? Z pewnością dużo. W ostatnim czasie poza wspomnianymi już modelami ujawniono także rajdowe ewolucje 911 (San Remo Rally, East African Safari Rally), coupe 906 na wyścig górski Ollon-Villars oraz coupe 908 zmodyfikowane specjalnie pod kątem zawodów Targa Florio na Sycylii. Cała kolekcja muzeum liczy ponad 500 samochodów i sięga aż do pierwszego automobilu zaprojektowanego przez Ferdinanda Porsche w 1898 roku.
Źródło/zdjęcia: Porsche Tajemnice Muzeum Porsche na forumPorsche 969 na forumPorsche 984 - prezentacjaPorsche 995 - prezentacjaPorsche 959 S - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum