Aktualności
23.05.2015

Maserati Mostro Zagato Zła karma

Obecna dekada upływa w studiu Zagato pod znakiem ikon motoryzacji, które objawiają się krótkimi seriami kolekcjonerskich rodzynków, od Alfy Romeo TZ3 zaczynając. W tym roku dołączy do nich pojazd ozdobiony napisem Maserati. To coupe Mostro, którego dalekim przodkiem jest potworny, wyścigowy model 450S z końca lat pięćdziesiątych.

Maserati opracowało serię 450S w połowie lat pięćdziesiątych z myślą o walce z Ferrari i Jaguarami w mistrzostwach świata samochodów sportowych. Auto, wypuszczone najpierw jako spyder, otrzymało silnik V8 o pojemności 4,5 litrów i mocy przekraczającej 400 koni mechanicznych. W roku 1957 specjalnie z myślą o 24-godzinnym wyścigu Le Mans w zakładach Zagato zbudowano unikatowe coupe według projektu Franka Costina, specjalisty w dziedzinie aerodynamiki. Z powodów licznych błędów w konstrukcji samochód wyścigu nie ukończył.

Maserati Mostro Zagato

Dzisiejsze Mostro, w którego przygotowaniu uczestniczyło OMP Racing, to bezpośrednie nawiązanie do 450S Coupe Zagato i część obchodów stulecia działalności marki Maserati. Maszyna została zbudowana wokół węglowego kadłuba MonoCell (tak samo McLaren nazywa swoją konstrukcję - przypadek?), do którego dołączyły pomocnicze ramy ze stali oraz karoseria z włókien węglowych. Z tył nie bez przypadku posadzono wielkie skrzydło: samochód został zbudowany z myślą o poruszaniu się po torach wyścigowych, ale Zagato w razie potrzeby gotowe jest na przystosowanie go do zwykłego ruchu drogowego.

Maserati Mostro Zagato

Coupe porusza się na 19-calowych, aluminiowych obręczach, a jego wszystkie koła zawieszono niezależnie na podwójnych wahaczach i sprężynach/amortyzatorach w układzie pushrod. Mostro napędza umieszczona z przodu, widlasta ósemka od Maserati z suchą miską olejową i nową elektroniką z możliwością regulacji. Silnik połączono z półautomatyczną, sześciostopniową skrzynią biegów, która znajduje się przy tylnej osi. W środku jest ciemno, ciasno i straszno, a niewielkie, boczne szyby w unoszonych do góry drzwiach nie otwierają się poza małymi, wyciętymi w nich okienkami.

Maserati Mostro Zagato

Zagato wyprodukuje zaledwie pięć egzempalrzy Mostro. Samochody zostaną oddane w ręce właścicieli do grudnia tego roku. Wszystkie sprzedano oczywiście na długo przed premierą, która przypada na ten weekend i tegoroczne Concorso d'Eleganza Villa d'Este nad jeziorem Como we Włoszech. Auto znajdzie się w grupie konceptów i prototypów, w której wystartuje również Bentley EXP 10 Speed 6, SCG 003C, Magna Mila Plus, Aston Martin DBX, Touring Berlinetta Lusso na bazie Ferrari oraz hybrydowe Lamborghini Asterion LPI910-4. Wśród aut zabytkowych będzie można zobaczyć dwa modele Maserati: A6 1500 S z roku 1946 oraz Tipo 60/61 Birdcage z roku 1959.

Skomentuj na forumUdostępnij