Grand Prix Austrii - Punkt zapalny
Formuła 1 po pierwszej w historii wizycie w Azerbejdżanie powróciła na kilka eliminacji na europejskiej ziemi. Na 4,3-kilometrowej pętli Red Bull Ring miało dziś miejsce trzydzieste Grand Prix Austrii, które po dekadzie przerwy wróciło do kalendarza w sezonie 2014. Triumfował wtedy Rosberg, który zwyciężył również w ubiegłym roku.
W tym roku Rosberg wygrał już w pięciu z pierwszych ośmiu eliminacji. Grand Prix Austrii było dziewiątą eliminacją, a w całym sezonie upchnięto aż 21 wyścigów. Niemiec do wyścigu na torze położonym w miejscowości Spielberg przystąpił z siódmego miejsca startowego, na które został cofnięty z drugiego pola za wymianę skrzyni biegów. Podobny los spotkał Vettela, który w kwalifikacjach był czwarty, a na starcie dziewiąty. Pole position po raz piąty w tym roku wywalczył Hamilton. Trzeci czas miał Hulkenberg, piąty Button. Dalej: Raikkonen, Ricciardo, Bottas, Verstappen i Massa.
Kary dla Vettela i Rosberga, którego bolid naprawiono w ekspresowym tempie po wypadku w sesjach treningowych, sprawiły, że na trzecim miejscu startowym zupełnie niespodziewanie znalazł się Button w McLarenie. To najlepszy wynik zespołu od czasu przesiadki na układy napędowe Hondy. Kwalifikacje, które zaczęły się na mokrym torze już w Q1 zakończyły się dla Kvyata, który połamał delikatne zawieszenie Toro Rosso na krawężniku, w podskokach stracił kontakt z podłożem i wylądował na ścianie z opon z kołami trzymającymi się tylko na obowiązkowych linkach. Problemy z zawieszeniem miał też Perez w Force India, a w maszynie Toro Rosso prowadzonej przez Sainza wybuchł silnik.
Dziś po południu nad Spielbergiem wisiały ciemne chmury. Z alei serwisowej startował Kvyat oraz Massa, w którego samochodzie wymieniono uszkodzony w klasyfikacjach nos. Na pierwszym okrążeniu o jedno miejsce awansowali Button, Raikkonen i Vettel, a Rosberg był piąty. Już na drugim kółku z wyścigu wycofał się Kvyat w samochodzie Toro Rosso. Na 6 z 71 okrążeń Rosberg awansował na pozycję czwartą, a okrążenie później Raikkonen wyprzedził Buttona. Po kolejnym okrążeniu Button był czwarty, a Rosberg trzeci. Pod koniec dziewiątego okrążenia pierwsi kierowcy zjechali na wymianę opon.
Dwudzieste pierwsze okrążenie zakończyło się dla Hamiltona jednym z ostatnich pit stopów w tej części wyścigu, na którym z powodu problemów z wymianą jednego z tylnych kół został przytrzymany o jakąś sekundę za długo. W tym czasie na prowadzenie wyszedł Raikkonen przed Vettelem i Rosbergiem, Hamilton czwarty. Okrążenie później opony wymienił Raikkonen. Okrążenie 27: w bolidzie będącego na prowadzeniu Vettela, który nie wymieniał jeszcze ogumienia, wybucha tylna opona! Ferrari wpada w poślizg, odbija się od barierek i zatrzymuje na krawężniku po drugiej stronie drogi. To koniec wyścigu dla Niemca. Część odłamków po samochodzie Vettela zebrał Mercedes Rosberga. Na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa.
Zielone flagi przecięły powietrze na okrążeniu 32. Prowadzi Rosberg przed Hamiltonem i Verstappenem. Na czterdziestym kółku Rosberg miał niecałe dwie sekundy przewagi nad Hamiltonem, a do toru zaczął zbliżać się deszcz, którego krople zgłaszano wcześniej kilka razy, ale nic poza tym. Kółko 54: Hamilton zmienia opony. Rosberga obsłużono okrążenie później, wymiana opon była o jakieś 1,3 sekundy szybsza, niż w drugim Mercedesie. Rosberg jedzie na super miękkim ogumieniu, Hamilton na miękkim. Niemieckie maszyny mieszczą się między dwoma Red Bullami: prowadzi Verstappen, czwarty jedzie Ricciardo.
Okrążenie 61: Rosberg po walce z Verstappenem wychodzi na prowadzenie, a tuż za Red Bullem jest już Hamilton. Okrążenie 63: Hamilton wyprzedza Verstappena przy dublowaniu innego zawodnika i awansuje na drugie miejsce. Rosberg jest półtorej sekundy przed nim. W samej końcówce Hamilton przejechał najszybsze okrążenie w całym wyścigu i zmniejszył dystans do jadącego na mocno zużytych oponach Rosberga do niecałej sekundy. Obaj kierowcy do przedostatniego okrążenia mieli przed sobą wolniejsze bolidy. Ostatnie okrążenie: Hamilton jest obok Hamiltona, kontakt! Rosberg traci przednie skrzydło, Hamilton wychodzi na prowadzenie, na drugim planie na w żwirze i ściane z opon ląduje Perez.
Tegoroczne Grand Prix Austrii zakończyło się wygraną Lewisa Hamiltona w Mercedesie. Drugie miejsce zajął Max Verstappen w Red Bullu, a trzecie Kimi Raikkonen w Ferrari. Na miejscu czwartym linię mety osiągnął mający w końcówce problemy z hamulcami Rosberg, do którego wyniku w ramach kary za spowodowanie kolizji z Hamiltonem dodano nie mające w tym przypadku większego znaczenia 10 sekund. Kolejne punktowane pozycję zajęli: Ricciardo, Button, Grosjean, Sainz, Bottas oraz Wehrlein w samochodzie zespołu Manor. Był to pierwszy punkt w Formule 1 w karierze Wehrleina i pierwszy punkt w historii zespołu Manor, który powstał w ubiegłym sezonie po przejęciu Marusii.
Po dziewięciu wyścigach przewaga Rosberga nad Hamiltonem w klasyfikacji generalnej kierowców zmalała z 24 do 11 punktów. Trzecie miejsce w tabeli zajmuje Vettel, któremu do lidera brakuje już 57 punktów. Tyle samo punktów, co Vettel ma Raikkonen. W tabeli konstruktorów z przewagą rosnącą z 81 do 103 punktów prowadzi Mercedes przed Ferrari i Red Bullem. Bez ani jednego punktu w tym roku na jedenastu konstruktorów pozostaje już tylko Sauber. Dziesiątą eliminacją sześćdziesiątego sezonu Formuły 1 będzie Grand Prix Wielkiej Brytanii na torze Silversone. Wyścig odbędzie się już za tydzień, dziesiątego lipca.
Źródło/zdjęcia: formula1.com, mercedesamgf1.com, formula1.ferrari.com, redbullracing.com Grand Prix Austrii na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum