Audi RS4 Avant - Powrót ikony RS
Pierwszym, drogowym Audi spod znaku RennSport było słynne kombi RS2 Avant z połowy lat dziewięćdziesiątych o imponującej na tamte czasy mocy 315 koni mechanicznych, które opracowano i produkowano przy ścisłej współpracy z Porsche. Dziś jego śladami podąża nowe RS4 Avant - według wielu miłośników marki jedyne RS we właściwym formacie.
Zupełnie nowe RS4 Avant czwartej generacji miało swoją premierę podczas tegorocznej wystawy we Frankfurcie, otwartej jeszcze tylko do niedzieli włącznie, na której nie zabrakło również innych modeli z oddziału Audi Sport. Samochód o bogatej i niepowtarzalnej historii zastąpi w ofercie Audi kombi, które przygotowano ponad pięć i pół roku temu i w którym pracowało wolnossące V8 o mocy 450 koni mechanicznych i pojemności 4,2 litrów. Zmiana generacji oznacza pożegnanie z widlastą ósemką, obcięcie cylindrów i dorzucenie systemu turbodoładowania.
W dzisiejszym RS4 Avant pracuje podwójnie turbodoładowany motor V6 o pojemności 2,9 litrów, znany już z RS5 Coupe oraz... Porsche Panamery. Silnik dostarcza taką samą moc, co wolnossące V8: 450 koni mechanicznych. W kategorii maksymalnego momentu obrotowego nie ma dyskusji: 600 niutonometrów, dostępne w przedziale od 1900 do 5000 obr/min, to aż o 170 więcej, niż w poprzednim RS4. V6 współpracuje z odpowiednio zestrojoną, ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów Tiptronic oraz układem przeniesienia napędu na wszystkie cztery koła Quattro.
Linie kombi z nadkolami poszerzonymi o 30 milimetrów, dużym dyfuzorem czy dwiema owalnymi końcówkami wydechu, tak samo, jak w przypadku coupe RS5 inspirowane były wyścigowym 90 IMSA GTO
z końca lat osiemdziesiątych. RS4 Avant zawieszone jest 7 milimetrów niżej od A4, a dostępne opcje obejmują m.in. zawieszenie RS Plus z systemem dynamicznej kontroli jazdy Dynamic Ride Control, węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe, dynamiczny układ kierowniczy, felgi o średnicy 20 cali oraz reflektory diodowe Matrix. Standardem jest cyfrowa deska rozdzielcza Audi Virtual Cockpit oraz kilka trybów jazdy w ramach Audi Drive Select.Samochód w porównaniu do swojego poprzednika schudł o 80 kilogramów i waży teraz 1790 kilogramów. Nowy silnik rozpędza taką masę do prędkości 100 km/h w czasie zaledwie 4,1 sekund. Prędkość maksymalną ograniczono tradycyjnie do 250 km/h (z pakietem RS poprzeczkę można podnieść do 280 kilometrów na godzinę). Model można już zamawiać, a pierwsze egzemplarze mają trafić do salonów sprzedaży na początku przyszłego roku. Cena bazowa: 79,8 tysięcy euro, pomijając lokalne podatki i opłaty (około 340 tysięcy złotych). RS4 Avant pojawi się również w Chinach jako pierwsze i jedyne, usportowione kombi w swoim segmencie, budujące pozycję i wizerunek Audi Sport.
Źródło/zdjęcia: Audi Audi RS4 Avant na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum