McLaren Senna - Fakty i liczby
McLaren Senna, który w grudniu ubiegłego roku został pokazany na zamkniętej imprezie w siedzibie producenta już w przyszłym miesiącu doczeka się wystawienia po raz pierwszy na widok publiczny. Niezwykła maszyna, najnowszy przedstawiciel gatunku hiper samochodów sportowych, odsłania z tej okazji kolejne detale na swój temat.
Od grudnia wiemy, że coupe noszące nazwisko legendarnego mistrza Formuły 1 jest najbardziej ekstremalnym, drogowym McLarenem w historii firmy, a jego środowiskiem naturalnym są tory wyścigowe. W porównaniu do hybrydowego P1, który w ofercie McLarena zajmował to samo miejsce, jest krokiem wstecz: do napędu Senny służy wyłącznie silnik spalinowy. Jest nim podwójnie turbodoładowane V8 o pojemności czterech litrów, mocy 800 koni mechanicznych i maksymalnym momencie obrotowym 800 niutonometrów, które przenoszone są wyłacznie na tylne koła.
Pojazd zbudowany na węglowym kadłubie Monocage III waży jedynie 1,2 tony (na sucho, wliczając obniżające masę opcje), a cała jego wątpliwej urody karoseria służy w każdym calu optymalizacji przepływów powietrza. Mamy tu potężne wloty, potężne, wielowarstwowe skrzydło, potężny przedni splitter, podwójny dyfuzor - również odpowiednio spotęgowany w stosunku do pełnionych funkcji - i dużo dyskretniejszych elementów: ruchome płaty w otworach z przodu, funkcjonalny wlot powietrza na dachu, zmyślnie wentylowaną komorę silnika czy węglowe owiewki wyrastające z otworów przedniej maski i krawędzi tylnych nadkoli. Docisk aerodynamiczny przy prędkości 250 kilometrów na godzinę sięga 800 kilogramów.
McLaren Senna uzbrojony jest w adaptacyjne zawieszenie RaceActive Chassis Control II, węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe CCM-R, przygotowane specjalnie dla tego modelu ogumienie Pirelli typu P Zero Trofeo R oraz kilka zaprogramowanych fabrycznie trybów jazdy, od Comfort po Track. Coupe będzie rozpędzać się do setki w czasie 2,8 sekund, a do 200 km/h w czasie zaledwie 6,8 sekund. Ćwiartka mili (402 metry) znikać ma po 9,9 sekundach. Prędkość maksymalna sięgać ma 340 kilometrów na godzinę. Dużo ważniejsze będą czasy okrążeń torów wyścigowych. Takimi McLaren na razie się nie chwali.
Model Senna limitowany jest do 500 egzemplarzy, z których każdy ma już swojego właściciela. Każda sztuka na terenie Wielkiej Brytanii, wliczając podatki, wyceniona jest na co najmniej 750 tysięcy funtów (ponad 3,5 miliona złotych). Cena może wzrosnąć dzięki licznym opcjom: indywidualizacja w oddziale McLaren Special Operations, skórzana tapicerka, nowe fotele, kierownica, nagłośnienie Bowers & Wilkins czy 9-ramienne felgi. Samochód będzie można zobaczyć na własne oczy już w przyszłym miesiącu na salonie samochodowym w Genewie, który będzie otwarty dla zwiedzających w dniach od ósmego do osiemnastego marca.
Źródło/zdjęcia: McLaren Automotive McLaren Senna na forumMcLaren Senna - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum