Aktualności
06.07.2018

Koenigsegg Agera FE Thor oraz Vader

Koenigsegg Automotive zamyka jeden z najważniejszych i najdłuższych rozdziałów w swojej historii. Końca dobiegł okres panowania przeszło 1000-konnych modeli z rodziny Agera, którą przedstawiono światu na początku 2010 roku. Jej dwaj ostatni przedstawiciele opuścili w tym tygodniu fabrykę marki w Ängelholm. To specjalne edycje Thor oraz Vader.

Agera poprowadziła Koenigsegga od sprężarek mechanicznych do turbosprężarek, jako pierwsza wydusiła z siebie aż jeden megawat mocy (po raz pierwszy pod postacią limitowanego modelu One:1, w którym stosunek mocy do masy w stanie gotowym do jazdy wynosił jeden do jednego), doprowadziła do zaprojektowania zawieszenia Triplex oraz węglowych felg Aircore z ramionami pustymi w środku i przyniosła szwedzkiej firmie dziesiątki rekordów w kategoriach przyspieszenia, hamowania oraz prędkości maksymalnej. Ostatnim wyczynem było rozpędzenie się aż do 457 kilometrów na godzinę, które w listopadzie ubiegłego roku osiągnięto modelem Agera RS z silnikiem o mocy jednego megawata.

Koenigsegg Agera FE

Rodzina Agera żegnała się ze światem limitowaną serią specjalnie wykończonych modeli Final. Pierwszy z nich miał swoją premierę wiosną 2016 roku. Teraz wszystko kończy się na duecie Thor oraz Vader, które dla jeszcze większego zagęszczenia serii limitowanych wspólnie określane są mianem FE, Final Edition. Final Edition wchodzi w skład serii Final i odznacza się między innymi dostępnością opcji bez dodatkowych opłat i możliwością zaimplementowania nowych rozwiązań aerodynamicznych. Thor oraz Vader korzystają z obu: wyróżniają się oszczędnym malowaniem karoserii wykonanej z nagich włókien węglowych oraz pakietami aero, które sprowadzają się między innymi do pionowej płetwy nad komorą silnika i wielkiego, aktywnego skrzydła.

Koenigsegg Agera FE

Na pokładzie obu samochodów pracują podwójnie turbodoładowane silniki V8 o pojemności pięciu litrów i mocy 1MW czyli aż 1360 koni mechanicznych. Napęd przenoszony jest wyłącznie na tylne koła z ogumieniem o szerokości 345 milimetrów za pośrednictwem 7-stopniowej skrzyni biegów z łopatkami przy kierownicy oraz sterowanego elektronicznie mechanizmu różnicowego pod opieką kontroli trakcji z trzema trybami jazdy (Wet, Normal i Track). Maszyny w stanie gotowym do jazdy ważą niespełna 1400 kilogramów. Oba Koenigseggi będzie można zobaczyć na żywo już za kilka dni na Festiwalu Prędkości w Goodwood, podczas którego poprowadzą je właściciele. Następca Agery zadebiutuje w przyszłym roku w Genewie.

Skomentuj na forumUdostępnij