Aktualności
21.11.2019

Audi RS Q8 Cała naprzód

Czasy, w których największe SUV'y ze stajni Audi mogły dzięki swoim gabarytom, praktyczności, wyposażeniu i różnym luksusom czuć się bezpiecznie już dawno minęły. Dzisiaj oprócz Q7 w ofercie niemieckiego producenta znajdziemy również stylowe Q8, a także usportowione SQ7 oraz SQ8. Teraz do drużyny dołącza mocarne RS Q8 z rekordem okrążenia słynnego Nordschleife.

Zupełnie nowe, pierwsze RS Q8 jest dopiero drugim SUV'em Audi, do którego oddział Audi Sport odważył się dołączyć znaczek RS. Pierwszy pokazano niecałe dwa miesiące temu, było nim 400-konne, małe RS Q3 w dwóch wersjach nadwoziowych. RS Q8 to pełnowymiarowy SUV, który rozrósł się do tego stopnia, że w jego nadkola już w standardzie wciskane są koła na 22-calowych felgach (23 cale w opcji!). Tarcza hamulcowe na przedniej osi mają aż 420 milimetrów średnicy. Całą maszynę wyróżniają nowe zderzaki, progi czy - w zależności od wybranej wersji wyposażenia - detale z włókien węglowych, jak boczne lusterka, rama ogromnej osłony chłodnicy i elementy aerodynamiczne. Audi RS Q8

RS Q8 wychodzi na przeciw oczekiwaniom klientów jako tak zwana miękka hybryda (mild hybrid, MHEV). Oznacza to, że oprócz silnika spalinowego znajdziemy tu 48-voltowy obwód z generatorem-rozrusznikiem, który pozwala m.in. na odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania i zamianę jej na energię elektryczną, która ląduje w litowo-jonowych bateriach, ładowanie baterii po zdjęciu nogi z gazu czy zwinną obsługę systemu start/stop. Głównym daniem jest podwójnie turbodoładowane, benzynowe V8 o pojemności czterech litrów, które przy niskim obciążeniu pracuje na czterech cylindrach. Silnik, znany już z najnowszego RS6 Avant, rozwija okrągłe 600 koni mechanicznych oraz 800 niutonometrów.

Audi RS Q8

Napęd przenoszony jest stale na obie osie w systemie Quattro za pośrednictwem ośmiostopniowej skrzyni biegów Tiptronic. W zależności od sytuacji na przednią oś może być przekazywane do 70% momentu obrotowego, a na tylną do 85% (w zwykłych warunkach drogowych rozdział sięga 40:60). Ważąca ponad dwie tony maszyna ma rozpędzać się do setki w czasie zaledwie 3,8 sekund, a do 200 km/h w czasie 13,7 sekund. Prędkość maksymalna będzie tradycyjnie ograniczona do 250 kilometrów na godzinę. Jeszcze przed premierą modelu Audi pochwaliło się rekordowym przejazdem północnej pętli toru Nürburgring. Nitkę Nordschleife o długości 20,8 kilometra przejechano w 7 minut i 42,253 sekundy, ustanawiając nowy, oficjalny rekord wśród SUV'ów i tym podobnych.

Audi RS Q8

Standardem w RS Q8 będzie między innymi adaptacyjne, pneumatyczne zawieszenie, skrętne koła na tylnej osi, sportowy mechanizm różnicowy, system inteligentnego rozdziału momentu obrotowego pomiędzy poszczególne koła, możliwość skonfigurowania trybów jazdy odpowiadającym indywidualnym upodobaniom oraz oświetlenie HD Matrix LED. Wśród opcji: adaptacyjna, elektromechaniczna stabilizacja przechyłów nadwozia. Maszynę można oglądać na żywo na trwającym właśnie salonie samochodowym w Los Angeles. W sprzedaży RS Q8 pojawi się oficjalnie na początku przyszłego roku.

Skomentuj na forumUdostępnij