Aktualności
04.03.2021

Haas VF-21 Funkcja nieokreślona

Haas to kolejny zespół ze stawki mistrzostw świata Formuły 1, który pokazał swój bolid na nadchodzący wielkimi krokami sezon 2021. To jednocześnie jedyny zespół, który z końcem minionego sezonu pożegnał się ze swoimi dotychczasowymi kierowcami i zatrudnił dwa młode talenty. Jeden z nich nosi nazwisko Schumacher.

W ubiegłym roku z Haasem pożegnali się Magnussen i Grosjean. Ten pierwszy znalazł już dla siebie miejsce w północnoamerykańskim pucharze SportsCar Championship, a w przyszłości ma wystąpić również w World Endurance Championship. Ten drugi ma w tym roku wystartować w wybranych wyścigach serii IndyCar. Ich miejsca zajmą dwa debiutanci: 22-letni Nikita Mazepin z Rosji oraz 21-letni Mick Schumacher z Niemiec, syn siedmiokrotnego mistrza świata, Michaela Schumachera. Mazepin i Schumacher startowali przez dwa ostatnie lata w Formule 2. Schumacher w ubiegłym roku zdobył tytuł mistrzowski, zwyciężył w dwóch wyścigach i dziesięć razy stawał na podium. Mazepin zakończył rywalizację na miejscu piątym w klasyfikacji generalnej kierowców z dwoma zwycięstwami i sześcioma wizytami na podium.

Haas VF-21

Tegoroczny bolid amerykańskiego zespołu wywodzi się z maszyny na podwoziu włoskiej Dallary, z której korzystano w minionym sezonie. Niewielkie zmiany w regulaminie sprawiły, że pierwsze do zmiany były takie elementy, jak podłoga, kanały hamulcowe oraz dyfuzor, a środki na inne modyfikacje zostały znacznie zredukowane (ograniczenie budżetu, system tokenów). Haas w aktualnej postaci obecny jest w Formule 1 od sezonu 2016, od którego korzysta z układów napędowych Ferrari. Nie inaczej jest tym razem. Od 2014 w mistrzostwach świata obowiązują układy z turbodoładowanymi, spalinowymi jednostkami V6 o pojemności 1,6 litra, systemy odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania i cieplnej z układu wydechowego oraz litowo-jonowymi bateriamii. W tym roku minimalną masę maszyn podniesiono z 746 do 752 kilogramów.

Haas VF-21

W minionym sezonie Haas zajął dziewiąte, przedostatnie miejsce w klasyfikacji generalnej konstruktorów, a jego kierowcy zdobyli punkty tylko w dwóch wyścigach z siedemnastu. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku nie należy spodziewać się dużej poprawy: zespół zapowiedział, że rozwój tegorocznej maszyny będzie marginalny, a cała moc ekipy skupi się na przygotowaniu zupełnie nowego bolidu na sezon 2022. Na sezon 2021 zaplanowano rekordową liczbę aż dwudzieściu trzech wyścigów grand prix, z którym pierwszym ma być GP Bahrajnu w dniu dwudziestym ósmym marca. W tym samym miejscu, na torze Bahrain International Circuit odbędą się przedsezonowe testy, które zaplanowano na dni 12-14 marca. Dopiero wtedy zobaczymy wszystkie bolidy we właściwych specyfikacjach, a nie pokazowych wersjach prezentujących głównie nowe malowania.

Skomentuj na forumUdostępnij