BMW i4 M50 - Łagodne przejście
BMW rozpoczyna kolejną fazę elektryfikacji swojej oferty samochodów osobowych. Do wejścia na rynek szykują się dwa zupełnie nowe modele o napędzie wyłącznie elektrycznym: crossover iX oraz limuzyna i4. W ramach gamy i4 do sprzedaży trafi również pierwsze, elektryczne auto o sportowym charakterze firmowane przez oddział BMW M.
Limuzyna i4, którą producent klasyfikuje jako gran coupe, mierzy prawie 4,8 metra długości, co stawia ją kilka centymetrów poniżej spalinowej serii 5 i kilka centymetrów powyżej spalinowej serii 3. Samochód bazuje na modułowej platformie dedykowanej samochodom elektrycznym i korzysta z elektrycznego układu napędowego BMW eDrive piątej generacji, którego starsze ewolucje wykorzystywano między innymi w hybrydowych i elektrycznych modelach serii i3 oraz i8. Paczka baterii o grubości tylko 110 milimetrów umieszczona jest w podłodze. W zależności od specyfikacji środek ciężkości samochodu w porównaniu do sedana serii 3 udało się obniżyć nawet o 53 milimetry.
BMW i4 pojawi się w salonach sprzedaży w dwóch wersjach: jako i4 eDrive40 z silnikiem elektrycznym i jednostopniową przekładnią tylko na tylnej osi oraz sportowe i4 M50 z dwoma silnikami elektrycznymi i napędem wszystkich czterech kół. Model eDrive40 będzie dysponował mocą 340 KM i momentem 430 Nm, które pozwolą na rozpędzenie się do setki w 5,7 sekundy i rozwinięcie do 190 km/h. M50 o masie przeszło dwóch ton będzie w sumie oferować do 544 koni mechanicznych oraz 795 niutonometrów (w trybie Sport Boost). Osiągi: setka w 3,9 sekundy i prędkość maksymalna ograniczona do 225 km/h. W obu przypadkach znajdziemy litowo-jonowe baterie o pojemności prawie 84 kWh. Prognozowany zasięg według norm WLTP: do 590 kilometrów w eDrive40 i do 510 kilometrów w M50. Limuzynę będzie można ładować ze stacji DC z mocą do 200 kW, a na kierowców BMW będą czekać m.in. specjalne taryfy na publicznych stacjach ładowania High Power Charging firmy Ionity.
W standardzie lub opcji do i4, zależnie od modelu, trafią takie wynalazki, jak laserowe reflektory, adaptacyjne zawieszenie z pneumatyką na tylnej osi, regulowany system odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania, funkcja swobodnego toczenia, nagłośnienie firmy Harman Kardon, nowa generacja systemu iDrive z 12,3-calowym wyświetlaczem przed kierowcą i 14,9-calowym na środku, około 40 funkcji w ramach systemów wspomagania kierowcy (w tym asystent cofania, który automatycznie wyprowadzi auto z najciaśniejszych miejsc) oraz zestaw dźwiękowy BMW IconicSounds Electric, nad którego przygotowaniem pracował sam Hans Zimmer, wielokrotnie nagradzany, niemiecki kompozytor znany ze ścieżek dźwiękowych do ponad stu dwudziestu filmów. Model i4 wejdzie do oficjalnej sprzedaży na rynkach europejskich w listopadzie tego roku. Razem z nim w salonach BMW pojawi się napędzany na obie osie crossover iX, który będzie dostępny w 326-konnej eDrive40 oraz 523-konnej eDrive50.
Źródło/zdjęcia: BMW BMW i4 na forumBMW iX na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum