Aktualności
01.04.2022

Toyota GR Corolla Szczególna obsesja

Toyota powiększa flotę modeli firmowanych przez oddział Gazoo Racing, które wykraczają daleko poza obecne standardy i wizerunek japońskiej marki. Oto zupełnie nowa, kompaktowa GR Corolla, jeszcze mocniejsza i jeszcze bardziej bojowo nastawiona siostra małej GR Yaris, która podkręca temperaturę w coraz bardziej tłocznym segmencie hot hatchy.

Zwykła Corolla, która narodziła się w 1966 roku, to według stale powiększających się statystyk najpopularniejszy samochód na świecie, który w ciągu kilku dekad rozszedł się w liczbie ponad 50 milionów egzemplarzy. Dziś mamy do czynienia z dwunastą już generacją Corolli, a premierowa GR Corolla to jej najmocniejsza i najbardziej sportowa odmiana. Model zadebiutował podczas specjalnie przygotowanej imprezy w Long Beach w Kalifornii, w drugiej połowie tego roku trafi oficjalnie do sprzedaży na terenie Japonii... i oficjalnie nie będzie sprzedawany przez Toyotę na terenie Europy. Trudno sobie jednak wyobrazić, aby luka ta nie została szybko i skutecznie zagospodarowana przez różnego rodzaju importerów, szczególnie trudniących się w samochodach sprzedawanych na rynku USA.

Zdjęcie Toyota GR Corolla Circuit Edition

Punktem wyjścia na modelu firmowanego przez Gazoo Racing - fabryczny oddział wyścigowy i rajdowy Toyoty - była zwykła Corolla w wersji hatchback, która w Japonii znana jest jako Corolli Sport. Maszyna otrzymała zupełnie nowe zawieszenie ze zwiększonym rozstawem kół o 60 milimetrów z przodu i 85 milimetrów z tyłu, znacząco poszerzone nadkola, aerodynamiczny body kit, dach z kompozytów wzmacnianych włóknami węglowymi, powiększone do 18 cali felgi i szerokie ogumienie Yokohama, wzmocniony układ hamulcowy, sportowe fotele, wyświetlacz z nowymi funckjami i - co najważniejsze - nowy silnik w układzie przeniesienia napędu na wszystkie cztery koła GT-Four z możliwością rozdziały mocy wysyłanej na przednią i tylną oś. W pierwszym roku produkcji model będzie dostępny w specjalnie wyposażonej i wykończonej specyfikacji Circuit Edition.

Zdjęcie Toyota GR Corolla Circuit Edition

Miejsce pod przednią maską GR Corolli, której prototyp z wodorową jednostką napędową testowano w japońskiej serii wyścigowej Super Taikyu, zajął silnik rodem z... mniejszej GR Yaris. To turbodoładowana jednostka benzynowa o pojemności 1,6 litra o tylko trzech cylindrach ustawionych w rzędzie. W amerykańskiej specyfikacji samochód legitymuje się mocą aż 304 koni mechanicznych i maksymalnym momentem obrotowym 370 niutonometrów. Napęd na wszystkie koła przenosi ręczna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach oraz mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu Torsena. Masę pojazdu utrzymano na poziomie 1470 kilogramów, co oznacza, że na jedną tonę przypada prawie 207 koni mechanicznych. Corolla jest już czwartą Toyotą, pod którą z dumą podpisuje się Gazoo Racing. Trzy pozostałe to wspomniana już GR Yaris, a także GR Supra, którą zbudowano na platformie BMW oraz GR 86, którą opracowano wspólnie z Subaru.

Skomentuj na forumUdostępnij