Aktualności
18.05.2022

Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance Misja elektryczna

Kilka miesięcy temu Porsche nastraszyło wszystkich konceptem małego, wyścigowego GT o napędzie elektrycznym, który wyglądał jedynie na eksperyment z myślą o dalszej, niż bliższej przyszłości. Teraz okazuje się, że projekt jest o wiele bardziej zaawansowany i marka ma już kilka jeżdżących prototypów pod tytułem 718 Cayman GT4 ePerformance.

Projekt wyścigowego Caymana o napędzie elektrycznym prowadzony był równolegle z konceptem Mission R, który pokazano jesienią ubiegłego roku, i do tej pory pozostawał dobrze skrywaną tajemnicą Porsche. Obie produkcje dzielą układ napędowy, a bazą dla GT4 ePerformance był seryjny, spalinowy 718 Cayman GT4 Clubsport, który przeszedł kompletną transformację. Porsche mówi o przygotowaniu około sześciu tysięcy zupełnie nowych części, a elektryczny ścigacz całkiem przypadkowo może pochwalić się tytułem pierwszego Cayama o napędzie wszystkich czterech kół. Prototyp, pokazany od razu w dwóch egzemplarzach, ma już za sobą tysiące testowych kilometrów spędzonych na torach wyścigowych. A przed nim jest jeszcze więcej.

Zdjęcie Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance

718 Cayman GT4 ePerformance idzie śladami konceptu i korzysta z dwóch silników elektrycznych, po jednym na każdej osi oraz akumulatorów o pojemności 82 kilowatogodzin w systemie pod napięciem 900 V. Cały układ napędowy, a przede wszystkim akumulatory, chłodzone są olejem. Samochód ma ważyć niecałe 1600 kilogramów. Maksymalna moc układu napędowego dochodzi do 1088 koni mechanicznych (okrągłe 800 kilowatów)! Tyle przewidziano w trybie jazdy zaprogramowanym z myślą o kwalifikacjach, w czasie wyścigu moc ma być ograniczona do maksymalnie 612 koni mechanicznych. Akumulatory mają wystarczyć na 30-minutowy wyścig, dystans znany z markowego pucharu Porsche. Ich ładowanie z poziomu 5% do 80% ma zajmować jakieś piętnaście minut.

Zdjęcie Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance

Dla elektrycznego 718 Cayman GT4 ePerformance zaplanowano długie tournee, ciągnące się przez różne części świata. Już w czerwcu maszyna ma zadebiutować publicznie na Festiwalu Prędkości w Goodwood i wystartować w 1,7-kilometrowym wyścigu górskim. Na jesień przewidziano udział w obchodach 20-lecia fabryki Porsche w Lipsku z wizytą na 3,7-kilometrowym torze testowym. W przyszłym roku GT4 ePerformance ma przenieść się do Ameryki Północnej, a w połowie 2024 roku zakończyć objazd w regionie Azji i Pacyfiku. Co dalej? Porsche już teraz pracuje nad nowym Caymanem kolejnej generacji o napędzie elektrycznym i myśli o rozszerzeniu własnego, markowego pucharu, który organizowany jest od początku lat dziewięćdziesiątych, o serię z samochodami elektrycznymi.

Skomentuj na forumUdostępnij