Aktualności
13.07.2022

Bentley Speed Six Kontynuacja serii

Bentley Mulliner ma nowe zadanie specjalne. Oddział dedykowany przede wszystkim produkcjom limitowanych modeli oraz indywidualizacjom podejmie się budowy kolejnej serii kontynuacyjnej jednego z przedwojennych modeli marki. Tym razem będzie to słynny Speed Six, dwukrotny zwycięzca 24-godzinnego wyścigu Le Mans.

Speed Six będzie drugą serią kontynuacyjną brytyjskiej marki. Pierwszą był 4½-litrowy, doładowany Blower, przeszło 240-konny pojazd, który w latach dwudziestych szalał po europejskich torach wyścigowych. Produkcję jego dodatkowych dwunastu egzemplarzy ogłoszono jesienią 2019 roku, a pierwszą sztukę przeznaczoną dla klienta ukończono latem ubiegłego roku. Teraz w jego ślady idzie jeszcze słynniejszy Speed Six, którego kolekcjonerską serię kontynuacyjną zaplanowano również na dwanaście egzemplarzy. Wszystkie będą budowane ręcznie w oddziale Mulliner, którego korzenie sięgają założonej w 1897 roku firmy H. J. Mulliner, dedykowanej karoseriom dla automobili i powozów.

Zdjęcie Bentley Speed Six Continuation

Oryginalny Speed Six narodził się pod koniec lat dwudziestych minionego stulecia i był najbardziej utytułowanym, sportowym i wyścigowym samochodem Bentley'a. W przeciwieństwie do czterocylindrowego Blowera maszyna ta bazowała na modelu 6½ Litre i zasilana była sześciocylindrowym silnikiem wolnossącym, którego pojemność zwiększono do prawie 6,6 litra. Silnik rozwijał standardowo około 150 KM, a na pokładzie Speed Six po licznych modyfikacjach - m.in. wymiana wałków rozrządu i instalacja dwóch gaźników SU w miejsce jednego gaźnika Smiths - przekraczał moc 180 koni mechanicznych. Model dostępny był na podwoziach z trzema różnymi rozstawami osi, od 3505 do 3874 milimetrów. W latach 1928-1930 sprzedano w sumie 182 egzemplarze.

Zdjęcie Bentley Speed Six Continuation

Speed Six w fabrycznej wersji wyścigowej przekraczał 200 koni mechanicznych i charakteryzował się rozstawem osi skróconym do 3353 milimetrów oraz otwartą karoserią przygotowaną przez zakłady Vanden Plas. W latach 1929 i 1930 maszyna przyniosła marce dwie wygrane w 24-godzinnym Le Mans z rzędu! To właśnie na zwycięskiej maszynie z Le Mans, egzemplarzach z prywatnej kolekcji i samochodzie pozostającym w zbiorach Bentley'a, wzorowana jest seria kontynuacyjna. Pierwszy egzemplarz z nowej serii ma zostać ukończony jeszcze przed końcem tego roku. Będzie nim Speed Six Car Zero o numerze zerowym, który wzorem Blowera Car Zero nie będzie przeznaczony na sprzedaż.

Skomentuj na forumUdostępnij