Audi-Sauber F1 - Wejście do Formuły 1
W sierpniu po miesiącach zakulisowych doniesień i spekulacji swoje plany odnośnie dołączenia do Formuły 1 w sezonie 2026 w roli producenta jednostek napędowych potwierdziło oficjalnie Audi. Dziś niemiecki koncern zdradził nazwę zespołu, z którym połączy siły. Będzie nim szwajcarski Sauber, który obecnie związany jest z Alfą Romeo.
Z początkiem sezonu 2026 w życie w Formule 1 wejdą nowe przepisy i nowe, hybrydowe układy napędowe. Tak samo, jak obecnie, w głównej roli występować będą podwójnie turbodoładowane, spalinowe V6 o pojemności 1,6 litra. Nowe silniki mają pracować na paliwie produkowanym w 100% ze źródeł odnawialnych. Maksymalna moc: równe 400 kW (około 545 koni mechanicznych). W nowych jednostkach wyeliminowany zostanie system odzyskiwania energii cieplnej, MGU-H. W zamian system odzyskiwania energii kinetycznej, MGU-K, zostanie znacznie wzmocniony. Jego moc wzrośnie z dzisiejszych 120 kW do aż 350 kW (z około 163 do około 475 koni mechanicznych). Nowe przepisy przyciągnęły uwagę Audi i Porsche, a niedawno swój pierwszy silnik według nowej formuły uruchomiły zakłady Red Bull Powertrains, które obecnie zajmują się głównie przygotowaniem silników dostarczanych przez Hondę.
Audi potwierdziło dołączenie do Formuły 1 i rozpoczęcie prac nad zupełnie nowym silnikiem pod koniec sierpnia. Marka przyznała jednocześnie, że anulowano ogłoszony w grudniu 2020 roku projekt wyścigowego, długodystansowego prototypu klasy Le Mans Daytona h, który miał wystartować w przyszłym roku w World Endurance Championship i północnoamerykańskim SportsCar Championship. Od początku było wiadomo, że Audi nie pozostanie jedynie dostawcą silników, ale wejdzie do mistrzostw świata Formuły 1 jako kompletny zespół. Taki plan wymagał znalezienia partnera wśród zespołów, które są już w Formule 1 obecne. Dziś ogłoszono, że takim partnerem zostanie szwajcarski Sauber, z którym współpracowano już wcześniej przy okazji budowy samochodów wyścigowych typu LMP1 oraz Class One.
Przedsięwzięcie powołane do życia przez Petera Saubera w 1970 roku pojawiło się w Formule 1 w 1993 roku. W pierwszych latach wykorzystywało silniki Ilmora, Mercedes-Benza i Forda, a później jednostki własnej konstrukcji. W latach 2006-2009 bolidy Saubera startowały pod szyldem BMW i napędzane były silnikami BMW. Od sezonu 2010 zespół korzysta nieprzerwanie z silników Ferrari, a od roku 2018 występuje pod szyldem Alfa Romeo. Umowa z Włochami odnośnie nazewnictwa obowiązuje do końca przyszłorocznego sezonu, po którym Sauber wróci prawdopodobnie do własnej marki. W najbliższych latach Audi przejmie udziały w Sauberze (nieoficjalnie mówi się o 51%), który w 2026 roku ma być przeobrażony w fabryczny zespół niemieckiej marki. Nowe silniki będą produkowane przez nowy oddział Audi Formula Racing w rozbudowanych specjalnie w tym celu zakładach w Neuburg an der Donau w Niemczech, a bolidy będą produkowane w centrali Saubera w Hinwil w Szwajcarii. Pierwsze, prototypowe bolidy z nowym silnikiem mają zacząć jeździć w 2025 roku.
Źródło/zdjęcia: Audi, Sauber, fia.com Audi w Formule 1 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum