Aktualności
14.01.2023

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV Powrót Wankla

Mazda po ponad dziesięciu latach od zakończenia produkcji sportowego RX-8 wraca z zupełnie nowym silnikiem Wankla... w zupełnie nowej roli. Najnowszy wynalazek japońskiej marki to jednostka o pojemności niespełna jednego litra, która wylądowała w małym crossoverze MX-30 z zadaniem ładowania baterii.

Silnik z wirującym tłokiem wraca do produkcji seryjnej na potrzeby samochodów osobowych, ale w formie, która w ogóle nie przypomina jego poprzednika. Model RX-8, którego produkcję zakończono w 2012 roku, napędzany był 1,3-litrową, wolnossącą jednostką Renesis z dwoma tłokami z rodziny 13B, która rozwijała do 235 KM. Silnik Wankla od Mazdy w zupełnie nowym wydaniu, noszący oznaczenie 8C, przedstawia się wyłącznie jako spalinowy generator, który będzie służył do ładowania baterii w nowej, hybrydowej MX-30 e-Skyactiv R-EV. Podobne rozwiązanie kilkanaście lat temu testowało Audi z serią kilkudziesięciu prototypów A1 E-Tron, ale nie doszło wtedy do wniosku, że wdrożenie go do masowej produkcji będzie opłacalne.

Zdjęcie Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV

Hybrydowa MX-30 e-Skyactiv R-EV o długości niespełna 4,4 metra i masie własnej niespełna 1,8 tony napędzana jest silnikiem elektrycznym o maksymalnej mocy 170 KM i momencie obrotowym 260 Nm, który wprawia w ruch koła przedniej osi. Jednostka współpracuje z litowo-jonowymi bateriami o pojemności 17,8 kilowatogodzin. Spalinowy silnik Wankla z jednym, obracającym się tłokiem służy wyłącznie do ładowania baterii. Ma 830 centymetrów sześciennych pojemności, 74 KM mocy oraz 116 Nm momentu obrotowego i podłączony jest pod zbiornik paliwa o pojemności 50 litrów. Zasięg elektryczny w trybie mieszanym ma dochodzić do 85 kilometrów, w mieście do 110 kilometrów. Silnik spalinowy ma zwiększać zasięg nawet do 645 kilometrów. Auto będzie można ładować też na postoju ze stacji szybkiego ładowania lub domowego gniazdka.

Zdjęcie Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV

Auto ma rozpędzać się do setki w czasie 9,1 sekundy i rozwijać prędkość maksymalną 140 kilometrów na godzinę. Mazda zacznie przyjmować zamówienia na MX-30 e-Skyactiv R-EV już w najbliższy poniedziałek. Cenę auta na rynku polskich w wersji podstawowej ustalono na 161,1 tysiąca złotych (za specjalne wydanie Edition R trzeba będzie zapłacić 192,5 tysiąca złotych). Model MX-30 od 2020 roku dostępny jest jako elektryk z silnikiem o mocy 143 KM, bateriami o pojemności 35,5 kWh i zasięgu około 200 kilometrów. Na niektórych rynkach MX-30 występuje również jako miękka hybryda z napędem obu osi, 2-litrowym silnikiem spalinowym, który rozwija 155 koni mechanicznych, małą paczką litowo-jonowych baterii oraz rozrusznikiem-generatorem, który zapewnia dodatkowy moment obrotowy i zasila systemy pokładowe.

Skomentuj na forumUdostępnij