Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV - Powrót Wankla
Mazda po ponad dziesięciu latach od zakończenia produkcji sportowego RX-8 wraca z zupełnie nowym silnikiem Wankla... w zupełnie nowej roli. Najnowszy wynalazek japońskiej marki to jednostka o pojemności niespełna jednego litra, która wylądowała w małym crossoverze MX-30 z zadaniem ładowania baterii.
Silnik z wirującym tłokiem wraca do produkcji seryjnej na potrzeby samochodów osobowych, ale w formie, która w ogóle nie przypomina jego poprzednika. Model RX-8, którego produkcję zakończono w 2012 roku, napędzany był 1,3-litrową, wolnossącą jednostką Renesis z dwoma tłokami z rodziny 13B, która rozwijała do 235 KM. Silnik Wankla od Mazdy w zupełnie nowym wydaniu, noszący oznaczenie 8C, przedstawia się wyłącznie jako spalinowy generator, który będzie służył do ładowania baterii w nowej, hybrydowej MX-30 e-Skyactiv R-EV. Podobne rozwiązanie kilkanaście lat temu testowało Audi z serią kilkudziesięciu prototypów A1 E-Tron, ale nie doszło wtedy do wniosku, że wdrożenie go do masowej produkcji będzie opłacalne.
Hybrydowa MX-30 e-Skyactiv R-EV o długości niespełna 4,4 metra i masie własnej niespełna 1,8 tony napędzana jest silnikiem elektrycznym o maksymalnej mocy 170 KM i momencie obrotowym 260 Nm, który wprawia w ruch koła przedniej osi. Jednostka współpracuje z litowo-jonowymi bateriami o pojemności 17,8 kilowatogodzin. Spalinowy silnik Wankla z jednym, obracającym się tłokiem służy wyłącznie do ładowania baterii. Ma 830 centymetrów sześciennych pojemności, 74 KM mocy oraz 116 Nm momentu obrotowego i podłączony jest pod zbiornik paliwa o pojemności 50 litrów. Zasięg elektryczny w trybie mieszanym ma dochodzić do 85 kilometrów, w mieście do 110 kilometrów. Silnik spalinowy ma zwiększać zasięg nawet do 645 kilometrów. Auto będzie można ładować też na postoju ze stacji szybkiego ładowania lub domowego gniazdka.
Auto ma rozpędzać się do setki w czasie 9,1 sekundy i rozwijać prędkość maksymalną 140 kilometrów na godzinę. Mazda zacznie przyjmować zamówienia na MX-30 e-Skyactiv R-EV już w najbliższy poniedziałek. Cenę auta na rynku polskich w wersji podstawowej ustalono na 161,1 tysiąca złotych (za specjalne wydanie Edition R trzeba będzie zapłacić 192,5 tysiąca złotych). Model MX-30 od 2020 roku dostępny jest jako elektryk z silnikiem o mocy 143 KM, bateriami o pojemności 35,5 kWh i zasięgu około 200 kilometrów. Na niektórych rynkach MX-30 występuje również jako miękka hybryda z napędem obu osi, 2-litrowym silnikiem spalinowym, który rozwija 155 koni mechanicznych, małą paczką litowo-jonowych baterii oraz rozrusznikiem-generatorem, który zapewnia dodatkowy moment obrotowy i zasila systemy pokładowe.
Źródło/zdjęcia: Mazda Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum