Aktualności
07.02.2023

Lamborghini Autentica Ostateczne pożegnanie

Historia wolnossącego silnika V12, który od blisko sześćdziesięciu lat napędzał samodzielnie okręty flagowe Automobili Lamborghini, dobiega końca. We wrześniu ubiegłego roku zakończono jego regularną produkcję z modelem Aventador, a w tym tygodniu umieszczono go w dwóch specjalnych modelach pożegnalnych.

Benzynowe silniki V12 są znakiem rozpoznawczym firmy z Sant'Agata Bolognese od samych początków jej istnienia. Pierwszy, seryjny model Lamborghini, luksusowy grand tourer o oznaczeniu 350 GT z 1964 roku, zasilany był silnikiem o pojemności 3,5 litra i mocy około 280 KM, za którego powstanie odpowiadali Bizzarrini i Dallara. Motor ten rozwijano nieprzerwanie aż do 2010 roku, po którym na rynku pojawił się Aventador z zupełnie nowym V12 o pojemności 6,5 litra i mocy okrągłych 700 koni mechanicznych. W tym roku historię V12 w znanej do tej pory formie i położeniu definitywnie zamykają dwa bliźniacze one-off'y: coupe Invencible oraz roadster Autentica.

Zdjęcie Lamborghini Autentica

Autentica - po hiszpańsku i włosku dosłownie "autentyczny" - to zbudowany w jednym egzemplarzu, srebrny roadster, który bazuje na lekkim podwoziu z włókien węglowych prosto z Aventadora. Wyjątkowy pojazd ubrano w zupełnie nową karoserią, która nosi ślady limitowanych modeli Veneno, Sesto Elemento oraz Reventon, a także przeznaczonego wyłącznie na tory wyścigowe Essenza SCV12. To zbiór najbardziej ekstremalnych pomysłów stylistycznych i aerodynamicznych z ostatnich dwóch dekad Automobili Lamborghini i jednocześnie emocjonujący oraz bardzo kolorowy list pożegnalny V12. W środku znalazły się okrojone do minimum kierownica i konsola środkowa oraz różnego rodzaju detale, z których część wyprodukowano w drodze druku 3D.

Zdjęcie Lamborghini Autentica

Wolnossący silnik V12 o pojemności 6,5 litra, który umieszczono centralnie i wzdłużnie, generuje w przypadku Autentica maksymalnie 780 koni mechanicznych przy 8,5 tysiącach obrotów na minutę i 720 niutonometrów przy 6,75 tysiącach obrotów na minutę (to parametry identyczne z ostatnim Aventadorem LP780-4 Ultimae, którego produkcję zakończono jesienią ubiegłego roku). Serce roadstera połączono z 7-stopniową skrzynią biegów ISR oraz układem przeniesienia napędu na obie osie. Auto otrzymało także m.in. system kół skrętnych tylnej osi, adaptacyjne zawieszenie i opony Pirelli P7 Cinturato. W najbliższych tygodniach spodziewana jest premiera następcy Aventadora, który ma otrzymać nowy, hybrydowy układ napędowy z nowym V12.

Skomentuj na forumUdostępnij