Toyota Prius - 24h Le Mans Centennial GR Edition
W tym roku 24-godzinny wyścig Le Mans świętuje swoje stulecie. Już w najbliższy weekend o kolejną wygraną w jednym z najsłynniejszych wyścigów świata walczyć będą dwa zespoły Toyoty w prototypach klasy Hypercar. Przy okazji japońska marka przywiozła na miejsce koncept... hybrydowego Priusa w torowym wydaniu.
Pod pokazowym Priusem podpisuje się oddział Toyota Gazoo Racing, którego różne placówki odpowiadają za wyścigowe i rajdowe samochody marki. Koncept Prius 24h Le Mans Centennial GR Edition został odsłonięty w ramach specjalnej wystawy, którą przygotowano razem z Mazdą i Japan National Tourism Organization. W tym samym miejscu celebrowane są zdobycze japońskiej technologii: wygrana Mazdy w Le Mans w 1991 roku, pięć z rzędu zwycięstw Toyoty w latach 2018-2022 - aktualnie Toyota jest jedyną marką z Japonii rywalizującą w Le Mans - oraz liczne przedsięwzięcia w kategorii hybrydowych układów napędowych, wykorzystania wodoru oraz paliw naturalnego pochodzenia. W tak zbudowanej atmosferze model Prius najnowszej generacji, który zadebiutował w listopadzie ubiegłego roku, musi czuć się doskonale.
Co kryje się pod hasłem 24h Le Mans Centennial GR Edition? To przede wszystkim pakiet aerodynamiczny ze sporym splitterem i lotkami z przodu, szerokimi płatami progów, niewielkim skrzydłem na klapie bagażnika, poszerzeniami tylnej partii nadwozia oraz dyfuzorem. W ramach zmian zawieszenia zwiększono rozstaw kół. Pod poszerzonymi nadkolami upchnięto 18-calowe felgi, a z przodu zainstalowano dodatkowe oświetlenie i klapę wykonaną z włókien węglowych. Wszystkie zmiany miały być inspirowane prototypem GR010 Hybrid, który rywalizuje w topowej klasie Hypercar w długodystansowych mistrzostwach świata. Czy ekipa Toyota Gazoo Racing pokusiła się również o ingerencje w hybrydowy układ napędowy Priusa? Prawdopodobnie nie - tego typu modyfikacjami twórcy auta niestety się nie chwalą. A może dopiero je przygotowują?
Drogowa Toyota Prius najnowszej generacji jest najmocniejszą i najszybszą w całej rodzinie, którą zapoczątkowano ponad ćwierć wieku temu. Hybryda typu plug-in - najmocniejsza konfiguracja auta - może pochwalić się silnikiem spalinowym o pojemności dwóch litrów mocy 148 koni mechanicznych, silnikiem elektrycznym o mocy 120 kilowatów oraz litowo-jonowymi akumulatorami o pojemności 13,6 kilowatogodzin. Maksymalna moc układu napędowego dochodzi do 223 koni mechanicznych. Można liczyć, że Prius 24h Le Mans Centennial GR Edition poniżej tego poziomu nie schodzi. Koncept w tym tygodniu będzie można oglądać przy okazji 24-godzinnego wyścigu Le Mans. W kolejnych miesiącach ma być pokazywany przy okazji innych wydarzeń. We wrześniu zostanie pokazany w Japonii przy okazji 6-godzinnego wyścigu na torze Fuji.
Źródło/zdjęcia: Toyota Toyota Prius 24h Le Mans Centennial GR Edition na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum