Aktualności
17.11.2022

Toyota Prius Tradycja innowacji

Toyota zaprezentowała zupełnie nową, piątą już generację Priusa, najsłynniejszej i najstarszej hybrydy świata. Nowa maszyna zrywa z dotychczasowym wizerunkiem modelu i debiutuje jako aerodynamiczny kompakt, za który od razu biorą się fabryczni tunerzy i który dysponuje prawie dwukrotnie większą mocą od poprzednika.

Toyota Prius pierwszej generacji trafiła do sprzedaży w Japonii pod koniec 1997 roku jako pierwszy, masowo produkowany samochód osobowy o napędzie hybrydowym. Niedługo później pojawiła się w USA i Europie, a także innych zakątkach świata. Początkowo model Prius dysponował silnikiem spalinowym o mocy 58 KM i elektrycznym o mocy 41 KM. Od trzeciej generacji zaczęto rozwijać różne wersje napędu i zasilania, jak napęd obu osi oraz hybryda plug-in. W ciągu ćwierć wieku sprzedano ponad pięć milionów egzemplarzy. W tym tygodniu na Los Angeles Auto Show zadebiutował zupełnie nowy Prius piątej generacji, który pod względem stylistycznym i technologicznym idzie o kilka kroków do przodu względem swoich przodków (europejska premiera będzie miała miejsce na początku grudnia).

Zdjęcie Toyota Prius

Nowy Prius został zaprojektowany jako 5-drzwiowy kompakt z mocno opadającą linią dachu i ukrytymi klamkami drugiej pary drzwi. Auto powstało w systemie Toyota New Global Architecture, z którym wiąże się m.in. obniżenie środka ciężkości, obniżenie masy własnej i zwiększenie sztywności całej konstrukcji. Zmieniły się również proporcje nadwozia: Prius jest o 50 mm niższy, o 22 milimetrów szerszy i o 46 milimetrów krótszy od poprzednika. Rozstaw osi powiększono o 50 milimetrów. Na pokładzie wylądował m.in. 7-calowy wyświetlacz, 19-calowe felgi, najnowsza generacja systemów Toyota Safety Sense oraz opcjonalny panel fotowoltaiczny na dachu. Model, zależnie od rynku, będzie dostępny jako hybryda plug-in z dużymi bateriami pod tylną kanapą i napędem przedniej osi oraz jako 193-konna hybryda szeregowa z napędem obu osi.

Zdjęcie Toyota Prius

Równie wiele zmieniło się w zakresie układu napędowego. Hybryda typu plug-in może pochwalić się 2-litrowym silnikiem spalinowym o mocy 148 KM, silnikiem elektrycznym o mocy 120 kW i litowo-jonowymi akumulatorami o pojemności 13,6 kWh. Maksymalna moc układu napędowego dochodzi do 223 koni mechanicznych, to o ponad sto koni więcej od poprzednika. Sprint od zera do setki: 6,7 sekundy. Toyota zapowiada, że zasięg auta w trybie elektrycznym wzrósł o ponad 50% (można podziewać się realnych 30-40 kilometrów). Nowy Prius trafi do przedsprzedaży w Europie w pierwszym kwartale przyszłego roku i będzie dostępny wyłącznie w wersji plug-in. Już teraz oprócz wersji fabrycznej można przygotowywać się również na pakiety modyfikacji, które pokazały oddziały Modellista oraz Toyota Racing Development.

Skomentuj na forumUdostępnij